SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by lutau on Thu Jan 22, 2009 10:04 pm

    Seringkali dalam persahabatan, akan ada perselisihan faham, ketidaksamaan pendapat dan idea yang berlainan. Kesannya, timbul ketidak-sefahaman, dingin hati atau rasa cuba menjauhkan diri perlahan-lahan.

    Masalah gini senang selesai bila adanya sikap pemaaf. Andai kedua-duanya panas baran, ego dan hanya mahu menang, persahabatan yang terbina akan bertukar menjadi permusuhan tegar lalu membawa kepada perang dingin berpanjangan.

    Tidak semua orang boleh mendidik hati mereka supaya jadi pemaaf, sebab mereka mahukan orang lain yang minta maaf dulu ngan mereka. Dah menjadi sikap manusia, mereka mahu dihargai, mahu dihormati. Bila pertelingkahan timbul, mereka payah nak jadi pemaaf.

    Bagaimana dengan Anda? Adakah Anda juga susah nak memaafkan kesalahan orang lain?

    Jika begitu, Anda tergolong dalam kalangan orang yang kurang bermotivasi, susah nak jadi bersemangat sebab di hati Anda penuh dengan noda hitam dari fikiran-fikiran negatif. Benci, meluat dan dendam tu adalah fikiran negatif sebenarnya.

    Contohi sikap Rasulullah s.a.w. yang pemaaf, walaupun dia pernah luka di lempar batu oleh penduduk Taif sehingga berdarah. Saya sedar kita bukan setabah Rasulullah s.a.w, namun kita boleh membina sikap pemaaf, penyabar dengan mencontohi sikap Baginda.

    Latih diri Anda menjadi pemaaf, kerana ia dapat membuang fikiran-fikiran negatif yang bersarang di hati. Kesannya, Anda senang di dekati oleh sesiapa saja, even complete strangers. Sesiapa saja akan melihat Anda unik lalu tertarik untuk mengenali Anda dengan lebih lanjut lagi.

    Dalam perhubungan, ia akan membuat rakan Anda menyenangi Anda dan bersemangat bila bersama Anda.

    Hargailah kawan, kerana tanpa sokongan darinya, Anda keseorangan lalu membuat diri jauh dari kejayaan.

    Be a good friend.
    Embarassed teaser :tumbuk:


    _________________

    l_i_g_o_n_g
    Forum Police
    Forum Police

    Male
    Number of posts : 637
    Age : 37
    Location : ldu
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-12-31

    Re: Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by l_i_g_o_n_g on Sat Jan 24, 2009 9:06 am

    sukung jua pernyataan....ini...tapi sa ada sikap...pendendam ba pren...tapi pandai hilang jua kadang2..heheh....adus,,,bucur rahsia ni...

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by lutau on Sat Jan 24, 2009 1:55 pm

    sifat pendendam biasanya disebabkan oleh rs benci, dengki & skt hati pd seseorg atas sbb t'tentu seperti dlm kerjaya, status, atau apa jua kelebihan yg ada pd seseorg yg dibenci itu. knp kita harus berdendam dan utk apa sebenarnya? apa yg kita akan dpt dgn bersikap bgitu? persoalannya, baik kita tanya pd diri kita sendiri..

    adusss..pndai ilang 'kadang2' kah pren?? haha...sepa2 pon ada sifat pendendam pren, cuma t'serah pd diri kita sndiri mcmana nak memacu/mengawal emosi pendendam itu. ada juga urg yg b'sifat pendendam, tp tak akan sampai hati & dendam itu akan lenyap dgn sndirinya...so, klu ada apa2 yg tak puas hati, kan baik terus-terang seja drpd simpan2 dlm hati? bila asyik menyimpan rasa dlm hati, itulah lma-kelamaan menjadi dendam... pokok pangkalnya, dari hati pren.... :malas:


    _________________

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by (`r.Lѕ) on Sat Jan 24, 2009 1:58 pm

    Crying or Very sad lau sa..jgn ja urg usik2 sa....lau sa yg bersalah.sa akan minta maaf ma urg tu...tpi lau bkn sa yg salah....sa diam2 jak.. :-@ kecuali urg tu minta maaf.... idea! sa akan maaf kan.... tampar!! :miow:

    l_i_g_o_n_g
    Forum Police
    Forum Police

    Male
    Number of posts : 637
    Age : 37
    Location : ldu
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-12-31

    Re: Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by l_i_g_o_n_g on Sat Jan 24, 2009 5:00 pm

    lutau wrote:sifat pendendam biasanya disebabkan oleh rs benci, dengki & skt hati pd seseorg atas sbb t'tentu seperti dlm kerjaya, status, atau apa jua kelebihan yg ada pd seseorg yg dibenci itu. knp kita harus berdendam dan utk apa sebenarnya? apa yg kita akan dpt dgn bersikap bgitu? persoalannya, baik kita tanya pd diri kita sendiri..

    adusss..pndai ilang 'kadang2' kah pren?? haha...sepa2 pon ada sifat pendendam pren, cuma t'serah pd diri kita sndiri mcmana nak memacu/mengawal emosi pendendam itu. ada juga urg yg b'sifat pendendam, tp tak akan sampai hati & dendam itu akan lenyap dgn sndirinya...so, klu ada apa2 yg tak puas hati, kan baik terus-terang seja drpd simpan2 dlm hati? bila asyik menyimpan rasa dlm hati, itulah lma-kelamaan menjadi dendam... pokok pangkalnya, dari hati pren.... :malas:

    -------------------------------------------------------

    MACAM ndak buli ubah ni..pren...lg pun...sa rasa corak pemikiran sa ni...buli mengatasi sifat sa kot...

    apa2 pun....jgn jak hati sa ni...nafsu yg menguasai akal....habis..rusak la sa...pren,,,heheh...happy2 luks.....

    shea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 680
    Age : 29
    Popular :
    10 / 10010 / 100

    Registration date : 2008-08-25

    Re: Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by shea on Sat Jan 24, 2009 5:34 pm

    ya terlalu amat susah memaafkan orang.. :malas:

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by lutau on Sat Jan 31, 2009 7:04 am

    shea wrote:ya terlalu amat susah memaafkan orang.. :malas:

    she4 :malas:


    _________________

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by lutau on Sat Jan 31, 2009 7:09 am

    l_i_g_o_n_g wrote:
    MACAM ndak buli ubah ni..pren...lg pun...sa rasa corak pemikiran sa ni...buli mengatasi sifat sa kot...

    apa2 pun....jgn jak hati sa ni...nafsu yg menguasai akal....habis..rusak la sa...pren,,,heheh...happy2 luks.....




    trust urself...n be urself :malas:


    _________________

    lily_lady2326
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 2717
    Age : 26
    Location : di saaaaaaNa~
    Popular :
    7 / 1007 / 100

    Registration date : 2008-07-20

    Re: Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by lily_lady2326 on Sun Feb 08, 2009 6:57 am

    Smile ya sikap pemaaf harus ada....
    Sad tapi kalu uda memaafkan kawan masih lg buat perkara yang buli mendatangkan marah kita.. contohnya kawan makan kawan~
    Tekanan! tak boleh lg dimaafkan....

    Sponsored content

    Re: Sikap Pemaaf Dalam Persahabatan

    Post by Sponsored content Today at 11:52 am


      Current date/time is Sun Dec 04, 2016 11:52 am