SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by lutau on Wed Jan 28, 2009 4:59 pm

    Stress berlaku dalam semua aspek kehidupan. Adakalanya stress membawa kesan yang positif dan individu yang mengalami stress positif akan merasa lebih bersemangat untuk menghadapi kehidupan. Tidak kurangnya juga stress yang membawa kesan negatif dan individu yang mengalami stress negatif akan merasa sangat tertekan dan hilang kemampuan untuk berfungsi secara optima.

    Percintaan juga boleh mengakibatkan stress yang tidak kurang hebatnya. Stress negatif dalam percintaan akan memalapkan api kemesraan dan mungkin memusnahkan perhubungan cinta tersebut sekiranya tidak ditangani dengan segera dan berkesan. Oleh itu, kertas kerja ini bertujuan untuk meningkatkan kefahaman tentang stress di kalangan pasangan yang bercinta dan membantu mereka melengkapi diri dengan cara-cara menangani stress semasa bercinta. Ia juga akan membincangkan perkara-perkara yang perlu dielakkan semasa bercinta agar stress dapat dikurangkan atau dielakkan sama sekali. Akhir sekali, kertas kerja ini akan membincangkan beberapa teknik pengurusan stress yang praktikal dan berkesan untuk membantu individu yang sedang atau merancang untuk membina hubungan yang mesra dan berkekalan.

    Stress boleh dielakkan sama sekali sekiranya individu mengetahui apa yang menyebabkannya. Adalah lebih baik mengelakkan stress daripada cuba mengatasi stress setelah ianya berlaku. Berikut merupakan beberapa garis panduan untuk mengelakkan stress dalam hubungan percintaan dengan lebih berkesan.

    1. Jangan mengharapkan pasangan anda untuk memenuhi segala impian dan kehendak anda.
    Pasangan anda tidak bertanggungjawab untuk menjamin kebahagiaan anda. Oleh itu ada kemungkinan harapan, impian dan kehendak anda tidak dapat dipenuhinya kerana dia juga mempunyai harapan, impian dan kehendak diri sendiri yang perlu dipenuhi. Pasangan yang bahagia bersedia untuk berkongsi apa yang ada dan tidak memaksa satu sama lain untuk menjadi alat mencapai impian.

    2. Jangan letakkan kebahagiaan anda di tangan pasangan anda semata-mata.
    Kebahagian tidak terletak ditangan sesiapa melainkan diri sendiri. Menurut Abraham Lincoln, kebahagian terletak kepada cara seseorang itu berfikir. Sekiranya individu berfikiran positif dan gembira, begitu jugalah kehidupannya. Kesilapan meletakkan keseluruh kebahagian kepada pasangan menambah kelemahan individu kerana sekiranya sesuatu berlaku kepada pasangan atau perhubungan dia akan hilang seluruh kebahagiaan hidupnya.

    3. Elakkan cuba mengubah kekasih anda.
    Setiap individu adalah hasil dari pembentukan personaliti yang memakan masa bertahun-tahun. Adalah mustahil bagi kita untuk mengubah pasangan mengikut citarasa sendiri. Tingkatkan empati dan cuba memahami pasangan dari perspektif dirinya pula. Apakah perasaan anda sekiranya pasangan anda cuba untuk menukar diri anda yang sebenar? Sebagai alternatif, anda boleh mencuba untuk berdiplomasi dengan pasangan dan meminta dia lebih peka tentang aspek-aspek yang anda senangi atau kurang senangi tentang dirinya tanpa menimbulkan konflik. Pengukuhan positif juga boleh dilakukan bagi membantu pasangan menonjolkan sikap yang lebih anda senangi.

    4. Jangan terlalu serius dalam perhubungan.
    Kita mesti memandang serius sesuatu perhubungan tetapi jangan terlalu serius dalam perlaksanaanya. Cinta adalah untuk dinikmati bukan untuk menyiksa seseorang individu. Sikap yang terlalu serius, tidak fleksibel dan terlalu terkawal boleh menimbulkan ketegangan dan stress kepada pasangan. Relaks dan cuba menikmati setiap detik yang berlalu dengan lebih bermakna.

    5. Jangan memendam perasaan sekiranya berlaku konflik atau pertengkaran.
    Ada pasangan yang mengelak daripada membincangkan isu-isu yang menimbulkan konflik malah ada yang tidak mengakui kewujudan konflik dalam hubungan mereka. Kegagalan ini hanya akan merumitkan keadaan kerana akan ada pihak yang tidak puas hati. Dalam ertikata lain ianya hanya akan menjadi kudis yang bernanah sekiranya tidak diubati.

    6. Sekiranya berlaku konflik, jangan serang pasangan anda secara peribadi.
    Sekiranya ada sesuatu konflik, cuba bincangkan secara rasional dan elakkan menyalahkan satu sama lain. Antara kesilapan yang biasa dilakukan ialah, pasangan mula mengungkit keburukan satu sama lain dan terlupa tentang nilai perhubungan yang sebenar. Masing-masing akan cuba mempertahankan diri sendiri walaupun adakalanya, punca pergaduhan adalah pihak ketiga. Adakah berbaloi memenangi perbalahan tersebut sekiranya ia hanya akan meningkatkan tahap stress anda?

    7. Elakkan terlalu mengawal pasangan anda.
    Sikap yang terlalu mengawal akan menimbulkan kebosanan kepada pasangan kerana merasakan diri tidak dipercayai. Kepercayaan antara satu sama lain harus menjadi asas dalam perhubungan percintaan. Sekiranya tidak, konflik mungkin akan timbul dan pasangan akan cuba mencari jalan keluar untuk bebas dari rasa terkongkong.


    teaser pen merah, pen biru..u mrh, i lebiu..wakakaka gelak!


    _________________

    Unloveable
    Sarjan
    Sarjan

    Male
    Number of posts : 104
    Age : 107
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-26

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by Unloveable on Wed Jan 28, 2009 5:16 pm

    artikel yang sangat berguna ini. mo di print lekat dibelakang pintu.

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by lutau on Sat Jan 31, 2009 7:41 am

    Unloveable wrote:artikel yang sangat berguna ini. mo di print lekat dibelakang pintu.

    aikks..smpai camtu skali ka duhai insan yg "tak-boleh-dicintai" ..hehehe.... tongue sematkan dlm fikiran jak bah..tak pon lekat kat atas siling tmpt ko tidur....so, ko akan sntiasa nampak setiap kali ko baring hinggalah ko terlena...hehehe tongueteaser


    _________________

    dY4H
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 383
    Age : 30
    Location : Lahad Datu
    Popular :
    500 / 100500 / 100

    Registration date : 2008-11-15

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by dY4H on Tue Feb 03, 2009 4:37 pm

    Very Happy betul2 sgt bGuna.... Crying or Very sad ku mo print gak kasi ma kawan2 Very Happy mo bagi ma bui2 gak tampar!!
    gelak! gelak! :rock: :panas:

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by (o.egem.o) on Tue Feb 03, 2009 5:53 pm

    ala sapa yg ada syg jak la br blh praktik kn..
    syg ku da pegi la..ehehe

    shea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 680
    Age : 29
    Popular :
    10 / 10010 / 100

    Registration date : 2008-08-25

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by shea on Tue Feb 03, 2009 5:55 pm

    :malas: no komen


    _________________
    AlL tHe ImPoSsIbLe I wAnNa Do


    stubborngurlz_yoyo
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 838
    Age : 27
    Location : tawau (qunak)
    Popular :
    10 / 10010 / 100

    Registration date : 2009-01-06

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by stubborngurlz_yoyo on Tue Feb 03, 2009 7:29 pm

    Unloveable wrote:artikel yang sangat berguna ini. mo di print lekat dibelakang pintu.
    aku rasa ko ni jiwang la gelak! gelak!

    shea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 680
    Age : 29
    Popular :
    10 / 10010 / 100

    Registration date : 2008-08-25

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by shea on Tue Feb 03, 2009 8:21 pm

    apa sal tidak lekat kat pintu tandas jak... sambil mandi buang air boleh baca kan kan...


    _________________
    AlL tHe ImPoSsIbLe I wAnNa Do


    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by (o.egem.o) on Tue Feb 03, 2009 10:39 pm

    stubborngurlz_yoyo wrote:
    Unloveable wrote:artikel yang sangat berguna ini. mo di print lekat dibelakang pintu.
    aku rasa ko ni jiwang la gelak! gelak!

    c'mon la..bk jiwang ba tu..
    tp romantik..ehehe.. lol!

    saf zkuga
    Sabahan Sporty
    Sabahan Sporty

    Male
    Number of posts : 5100
    Age : 30
    Location : kota kinabalu
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-30

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by saf zkuga on Tue Feb 03, 2009 10:46 pm

    semua laba...... gelak!

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by (`r.Lѕ) on Wed Feb 04, 2009 12:18 am

    pa yg semua scratch

    shea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 680
    Age : 29
    Popular :
    10 / 10010 / 100

    Registration date : 2008-08-25

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by shea on Wed Feb 04, 2009 12:37 am

    saf zkuga wrote:semua laba...... gelak!
    salah post kai ni :malas:


    _________________
    AlL tHe ImPoSsIbLe I wAnNa Do


    lily_lady2326
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 2717
    Age : 26
    Location : di saaaaaaNa~
    Popular :
    7 / 1007 / 100

    Registration date : 2008-07-20

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by lily_lady2326 on Thu Feb 05, 2009 11:25 am

    Tekanan! sy tensen betul kalu kana marah bodyguard....

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by (`r.Lѕ) on Thu Feb 05, 2009 11:55 am

    Tekanan! bingung..aku fening noo1

    gundave85
    Sabahan Miner
    Sabahan Miner

    Male
    Number of posts : 1752
    Age : 31
    Location : siring belah kanan bahu jalan foh sang...
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2008-12-04

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by gundave85 on Thu Feb 05, 2009 12:02 pm

    heh?? pa mo tensen?..tguk mcm sa----> :korek:


    _________________



    "Don't trouble trouble until trouble troubles you."

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by (`r.Lѕ) on Thu Feb 05, 2009 12:13 pm

    :-@ :-@ 5 pukulan pala ko gun.kurik jgn x kurik idung ko :-@ :-@ :-@ lool

    gundave85
    Sabahan Miner
    Sabahan Miner

    Male
    Number of posts : 1752
    Age : 31
    Location : siring belah kanan bahu jalan foh sang...
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2008-12-04

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by gundave85 on Thu Feb 05, 2009 12:30 pm

    ok bha dear.lynn..ko tension kaini?? lek ko bha...jom join sa kurik idung...amri mari mari...lai lai lai... lool

    ok2, gini...ko kasi masuk jari klinking ko dlm lobang idung...emm..bgtu..ya..emmm..msuk ckit...emm..ya ..ahh ngam :best:
    then, putar2kan pergelangan tangan anda ke kiri dan ke kanan pastu ulang byk kali la...

    ulang byk kali hingga terasa nikmatnya dan dpt kurik "emas" di dlm...

    skrg, dear.lynn officially tamat kursus kurik tek idung...ko pndai sda bha kan? Xpayah sda sa ajr...
    :korek: :korek: :korek: :korek: :korek: :korek:

    mu|an__
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 690
    Age : 30
    Popular :
    335 / 100335 / 100

    Registration date : 2009-01-17

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by mu|an__ on Thu Feb 05, 2009 12:48 pm

    [quote]
    3. Elakkan cuba mengubah kekasih anda.
    Setiap individu adalah hasil dari pembentukan personaliti yang memakan masa bertahun-tahun. Adalah mustahil bagi kita untuk mengubah pasangan mengikut citarasa sendiri. Tingkatkan empati dan cuba memahami pasangan dari perspektif dirinya pula. Apakah perasaan anda sekiranya pasangan anda cuba untuk menukar diri anda yang sebenar? Sebagai alternatif, anda boleh mencuba untuk berdiplomasi dengan pasangan dan meminta dia lebih peka tentang aspek-aspek yang anda senangi atau kurang senangi tentang dirinya tanpa menimbulkan konflik. Pengukuhan positif juga boleh dilakukan bagi membantu pasangan menonjolkan sikap yang lebih anda senangi.

    4. Jangan terlalu serius dalam perhubungan.
    Kita mesti memandang serius sesuatu perhubungan tetapi jangan terlalu serius dalam perlaksanaanya. Cinta adalah untuk dinikmati bukan untuk menyiksa seseorang individu. Sikap yang terlalu serius, tidak fleksibel dan terlalu terkawal boleh menimbulkan ketegangan dan stress kepada pasangan. Relaks dan cuba menikmati setiap detik yang berlalu dengan lebih bermakna.

    5. Jangan memendam perasaan sekiranya berlaku konflik atau pertengkaran.
    Ada pasangan yang mengelak daripada membincangkan isu-isu yang menimbulkan konflik malah ada yang tidak mengakui kewujudan konflik dalam hubungan mereka. Kegagalan ini hanya akan merumitkan keadaan kerana akan ada pihak yang tidak puas hati. Dalam ertikata lain ianya hanya akan menjadi kudis yang bernanah sekiranya tidak diubati.
    [/quot

    Shocked ya kaini ...... Sad

    luna.rosa
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 700
    Age : 34
    Location : kk
    Popular :
    313 / 100313 / 100

    Registration date : 2008-12-26

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by luna.rosa on Thu Feb 05, 2009 1:45 pm

    Very Happy ndak payah senta2 la lau stress jak..... idea! peace

    lily_lady2326
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 2717
    Age : 26
    Location : di saaaaaaNa~
    Popular :
    7 / 1007 / 100

    Registration date : 2008-07-20

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by lily_lady2326 on Sun Feb 08, 2009 6:27 am

    idea! betul tu sist...
    Sad tp pgajaran untuk sy... jangan sesekali berani nak tpu pasangan akibatnya meranaa~

    Sponsored content

    Re: Perkara-perkara yg perlu dielakkan dlm bercinta agar tidak berlaku Stress..

    Post by Sponsored content Today at 2:37 am


      Current date/time is Tue Dec 06, 2016 2:37 am