SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Erti Sebuah Kemaafan

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Erti Sebuah Kemaafan

    Post by lutau on Sun Feb 08, 2009 12:03 pm

    Maaf adalah kata benda yang bererti keampunan. Diberikan kepada kesalahan, kerana didorong oleh perasaan kasih, cinta, sayang, mahupun tak tega. Ketika menjadi kata kerja memaafkan, maknanya sebuah tindakan yang penuh akal bijak kemanusiaan yang tinggi.

    Lupa adalah kata keadaan yang bererti alpa. Semacam tanda kekurang-awasan daripada yang bersangkutan. Tetapi ketika menjadi kata kerja melupakan, mengandungi makna melumpuhkan diri sendiri, sehingga seseorang menjadi alpa, tidak lagi ingat kepada sesuatu.

    Memaafkan mengandungi rasa mengampuni, tetapi tidak menjanjikan untuk bersedia menganggap itu tak pernah terjadi. Tetap menuliskannya di dalam sejarah, namun tidak lagi dengan luapan emosi yang normal. Peristiwa tersebut dilirihkan, dikendurkan, agar tak mampu menyentuh perasaan lagi.

    Melupakan adalah seperti membatalkan kejadian. Tak hanya menghapus dari kenangan, tetapi juga mengeluarkan hal tersebut dari sejarah. Tapi di pihak lain, melupakan tak pernah mengampuni, tapi hanya ingin melenyapkan. Jadi memaafkan tak selamanya bererti melupakan. Namun melupakan, bila tak ada pernyataan secara formal, sebenarnya secara diam-diam memaafkan.

    Manusia sebagai makhluk sosial tidak akan terlepas dari hubungan dengan manusia lain. Memaafkan dan terkadang melupakan merupakan bahagian dari keperluan hubungan sosial. Tanpa perasaan memaafkan, maka tidak akan berlangsung kehidupan manusia hingga saat ini. Nescaya akan ada banyak perselisihan yang tak kan pernah habisnya. Manusia sebagai makhluk yang berakal juga memiliki perasaan. Kedua potensi itu memungkinkan untuk memiliki sifat-sifat yang mulia, tapi juga sebaliknya. Kedua potensi itu pula dapat merendahkan manusia lebih dari binatang.

    Rasa marah, kecewa adalah perasaan yang tidak dimungkiri dapat hinggap ke dalam hati setiap manusia. Rasa sakit yang ditahan, rasa kecewa yang kerap disimpan, keduanya bukan tidak mungkin, justeru malah akan menimbulkan penyakit hati manusia. Manusia tidak akan pernah sempurna tanpa kehadiran manusia lainnya. Rasa marah yang mungkin saat ini disimpan, pernahkah terbesit kehadiran, keberadaan, dan keberhasilan kita juga kerana kehadiran manusia lainnya.

    Memaafkan dan melupakan dilakukan kerana tiada berguna menahan perasaan yang justeru membatasi kita dalam bergerak. Memaafkan dan melupakan dilakukan kerana buat apa perasaan yang dimiliki justeru malah menyempitkan hati. Memaafkan dan melupakan dilakukan kerana ternyata perasaan yang kita tahan membezakan perilaku kita sesama saudara. Memaafkan dan melupakan dilakukan kerana jika ternyata emosi yang kita tahan lahir bukan kerana Allah SWT.

    Islam sebagai agama yang mulia pun mengatur hubungan antara manusia. Bahkan Rasulullah SAW tidak memperkenankan saudara sesama muslim menahan amarah yang melahirkan permusuhan. Dalam sabda Rasulullah SAW, "Tidak halal seorang muslim memutuskan hubungan dengan saudaranya (sesama muslim) lebih dari tiga hari. Barangsiapa memutuskan lebih dari tiga hari dan meninggal, maka ia masuk neraka." (HR. Abu Dawud, 5/215, Shahihul Jami' : 7635).

    Abu Ayyub Radhiallahu'anhu meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda, "Tidak halal bagi seorang memutuskan hubungan saudaranya lebih dari tiga malam. Saling berpapasan tapi yang ini memalingkan muka dan yang itu (juga) membuang muka. Yang terbaik di antara keduanya yaitu yang memulai salam." (HR. Bukhari, Fathul Bari : 10/492).

    Sungguh, memang perasaan manusia terkadang menjadi perasaan yang tidak mudah dimengerti. Tapi Allah SWT memberikan manusia hati dan akal yang membuat manusia lebih mulia dari makhluk lainnya yang digunakan untuk memahami. Memiliki sifat memaafkan dikatakan sebagai sifat yang mulia. Kerana dalam sifat maaf terhimpun sifat-sifat mulia lainnya. Hanya yang memiliki kesabaran dan kelapangan jiwa yang dapat memaafkan dengan tulus.

    Kelembutan hati dan besarnya ruang jiwa yang diberikan akan melahirkan sifat pengertian yang tidak mudah dimiliki. Seperti halnya ketika Rasulullah SAW sedang duduk seketika ditarik janggutnya hingga memerah oleh seorang Arab Badwi. Tetapi Rasulullah SAW tidak marah dan membalasnya. Atau ketika Rasulullah SAW dilempari batu oleh penduduk Thaif, yang bagi Malaikat Jibril sudah mengundang pedih dan menawarkan untuk menimpa mereka dengan gunung Uhud. Tapi, tahukah engkau jawapan manusia yang paling mulia ini? Rasulullah SAW tidak membalasnya dan menjawab, "Sesungguhnya mereka hanya kaum yang belum mengerti," lalu Rasulullah SAW mendoakan semoga mereka mendapat hidayah.

    Tertunduk lemas hati ini jika bercermin kepada Rasulullah SAW. Sangat jauh dan betapa mudahnya membiarkan hati disempitkan oleh perasaan emosi yang datang dari syaitan.

    Ya, di kehidupan ini menuju akhirat kelak, kita bukan hanya memerlukan untuk menjaga nama diperhatikan oleh makhluk langit, dengan beribadah semestinya. Tetapi kita juga perlu menjaga nama kita di antara makhluk bumi, agar ketika amal yang dilakukan tidak berkurang kerana ada yang keberatan akan perilaku kita.


    Sad


    _________________

    lily_lady2326
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 2717
    Age : 26
    Location : di saaaaaaNa~
    Popular :
    7 / 1007 / 100

    Registration date : 2008-07-20

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by lily_lady2326 on Tue Feb 10, 2009 6:12 am

    Sad memaafkan adalah lebih baik dari meminta maaf... (sbb bnyk wat silap)

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by lutau on Mon Feb 16, 2009 11:21 pm

    kemaafan adalah keikhlasan dan kelembutan...

    Sad


    _________________

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by (o.egem.o) on Mon Feb 16, 2009 11:23 pm

    ya its true..but some people doest not accept our applogies..
    n always blame time after times..

    love_1901
    Sarjan
    Sarjan

    Female
    Number of posts : 65
    Age : 34
    Popular :
    200 / 100200 / 100

    Registration date : 2008-07-10

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by love_1901 on Mon Feb 16, 2009 11:26 pm

    pehhh inilah penulisan yg mencaritkan perasaanku.......huhu
    Sad Sad

    eddy
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 455
    Age : 36
    Location : amsterdam konon...
    Popular :
    1 / 1001 / 100

    Registration date : 2009-02-16

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by eddy on Thu Feb 19, 2009 9:35 am

    Renungi sejenak....Sebuah kemafaan amatlah bernilai kepada org yg tahu menilainya..kerna dgn kemaafan dpt mengeratkan hubungan sesama kita.Kemaafan juga dpt menginsafi org yg kita maafkan... morning

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by (o.egem.o) on Thu Feb 19, 2009 9:36 am

    kemaafan?
    i think utk menyelesaikan sesuatu perkara
    even kita tdk slh kita yg kena maaf..

    saf zkuga
    Sabahan Sporty
    Sabahan Sporty

    Male
    Number of posts : 5100
    Age : 30
    Location : kota kinabalu
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-30

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by saf zkuga on Thu Feb 19, 2009 9:45 am

    betul la pengsem.....

    selesai satu masalah........

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by lutau on Thu Feb 19, 2009 9:05 pm

    sedangkan Rasulullah S.a.w mengampunkan umatnya..inikan pula kita sesama insan biasa yang lemah ini....

    Sad


    _________________

    eddy
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 455
    Age : 36
    Location : amsterdam konon...
    Popular :
    1 / 1001 / 100

    Registration date : 2009-02-16

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by eddy on Fri Feb 20, 2009 12:08 pm

    Ada diceritakan didalam sejarah nabi seorang hamba Allah ini sentiasa memafkan orang lain sebelum tidur ia adalah termasuk salah seorang yang dijanjikan syurga....Mudahan2 kita tergolong dlm golongan itu....Amin Smile

    lily_lady2326
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 2717
    Age : 26
    Location : di saaaaaaNa~
    Popular :
    7 / 1007 / 100

    Registration date : 2008-07-20

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by lily_lady2326 on Fri Feb 20, 2009 1:04 pm

    Sad maafkanlah daku seandainya masih ada luka dihatimuuu

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by (`r.Lѕ) on Fri Feb 20, 2009 1:17 pm

    Islam sebagai agama yang mulia pun mengatur hubungan antara manusia. Bahkan Rasulullah SAW tidak memperkenankan saudara sesama muslim menahan amarah yang melahirkan permusuhan. Dalam sabda Rasulullah SAW, "Tidak halal seorang muslim memutuskan hubungan dengan saudaranya (sesama muslim) lebih dari tiga hari. Barangsiapa memutuskan lebih dari tiga hari dan meninggal, maka ia masuk neraka." (HR. Abu Dawud, 5/215, Shahihul Jami' : 7635).

    Sad 3 hari x memaafkan.....ermm kita dah minta maaf....tpi trpulang lah dia ks maaf kesilapan kita..yg pnting kita suda minta maaf.. study

    eddy
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 455
    Age : 36
    Location : amsterdam konon...
    Popular :
    1 / 1001 / 100

    Registration date : 2009-02-16

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by eddy on Thu Mar 05, 2009 12:21 pm

    Yupp!!!betul tu lyn....maafkan kami,maafkan kami maaf kan kami.... Very Happy

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by lutau on Thu Mar 05, 2009 12:34 pm

    kemaafan menghapuskan dendam...


    _________________

    eddy
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 455
    Age : 36
    Location : amsterdam konon...
    Popular :
    1 / 1001 / 100

    Registration date : 2009-02-16

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by eddy on Thu Mar 05, 2009 12:40 pm

    Dendam kesumat dijiwa...

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by lutau on Sat Aug 01, 2009 11:39 pm

    sempena bulan ramadhan yg bakal tiba..sgt sesuai jika topik ini d up'kan utk renungan kita bersama.. :malas:


    _________________

    kodop
    Kopral
    Kopral

    Male
    Number of posts : 40
    Age : 39
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-07-30

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by kodop on Tue Aug 04, 2009 2:35 am

    Aku ni jarang betul minta apa2 dari orang lain...
    malu dan segan...
    tapi kalau minta maaf tu..aku nda pernah malu..
    baguskan kalau kita nda malu untuk minta maaf??

    Sponsored content

    Re: Erti Sebuah Kemaafan

    Post by Sponsored content Today at 6:12 am


      Current date/time is Thu Dec 08, 2016 6:12 am