SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Ketam Melayu & Ketam Cina

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Ketam Melayu & Ketam Cina

    Post by lutau on Wed Feb 11, 2009 10:46 pm

    Tak lama dulu ada seorang melayu yang ingin makan lauk ketam. Pada pagi tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina yang menjual ketam.

    Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?
    Cina: Ada…ada…lu mau ketam cina ka ketam melayu?
    Melayu: Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam melayu, mana ketam cina?
    Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup…ketam cina…….sana dalam
    bekas tak ada tutup…ketam melayu la….
    Melayu: Apesal ketam cina apek kasi tutup…ketam melayu apek tak kasi tutup?
    Cina: Itu ketam cina kalau satu ekor keluar…yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.
    Melayu: Ketam melayu tak itu macam ka?
    Cina: Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi…jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar…yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.


    Pengajaran/teladan:
    Begitulah cerita ketam melayu dengan ketam cina. Hakikatnya, jika orang cina berniaga….cina lain tak kacau…dia tengok aje dan belajar macam mana boleh berjaya. Cina dah berjaya tu pulak, akan ajar cina lain agar berjaya jugak. Kalau orang melayu, bila satu melayu nak berjaya, melayu lain akan guna apa saja supaya melayu tu jatuh balik. Macam ketam melayu, bila sekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last...sorang pun tak dapat naik . Lepas tu mulalah bergaduh sesama sendiri. Itulah hakikat sebenar sekarang ini. Sebab tu melayu tak maju.

    aiya..ini tauke tata jual tu katam kaling ka? ayoo.. scratch
    gelak! teaser


    _________________

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Ketam Melayu & Ketam Cina

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Thu Feb 12, 2009 12:33 am

    gelak! masam itu ka jadinya tokie sis lutau...aiyaaaa.....itu masam...susa idup urg melayu lorr..... gelak! :hide:


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Ketam Melayu & Ketam Cina

    Post by lutau on Thu Feb 12, 2009 9:12 am

    iyaba Rosse... gelak! sib bek katam kaling tak masuk sna skrip kan.. klu ada, nahhh abisla..katam kaling ni kuat befukul ni..wakakakkaa gelak! skali begaduh abis tu ber-pelantingan suma, hancur bah...dinding pon bleh tambus..wakakakkaka gelak!


    _________________

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Ketam Melayu & Ketam Cina

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Thu Feb 12, 2009 10:25 am

    Shocked erkk...katam kaling..itu suga ka..aiyaaaa...itu masam..nti katam2 suga itam2 belaka....itu masam.....makan juga paya lorrr... gelak! gelak! :hide:


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    gundave85
    Sabahan Miner
    Sabahan Miner

    Male
    Number of posts : 1752
    Age : 31
    Location : siring belah kanan bahu jalan foh sang...
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2008-12-04

    Re: Ketam Melayu & Ketam Cina

    Post by gundave85 on Thu Feb 12, 2009 11:02 am

    kalo katam kadazadusun cemana ah?? Laughing Laughing
    :korek:

    JYNN
    Orang Lama
    Orang Lama

    Female
    Number of posts : 391
    Age : 106
    Location : Bukit Padang United
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-21

    Re: Ketam Melayu & Ketam Cina

    Post by JYNN on Thu Feb 12, 2009 11:31 am

    tongkuyu bilang dusun..tongkuzu lang kadazan.. cina laa.. katam-katam gelak!

    Sponsored content

    Re: Ketam Melayu & Ketam Cina

    Post by Sponsored content Today at 6:11 am

      Similar topics

      -

      Current date/time is Thu Dec 08, 2016 6:11 am