SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by lutau on Sun Feb 22, 2009 5:02 am

    Ikuti perbualan ekslusif di antara seekor lembu & seekor anjing yg membuatkan kita b'fikir sejenak sebagai renungan dan iktibar buat kita.

    LEMBU: Hai anjing, pekabo? Macam ada yg tak kena je?

    ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

    LEMBU : Eh? kenapa?

    ANJING: Aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yang sedang

    berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "Hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".

    LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.

    ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak.Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

    LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.

    ANJING: Wah.. ayat ko memang power la...manusia kena ubah pepatah "Pandai macam
    LEMBU"



    Sedikit Penjelasan dr kejadian di atas:

    Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan bahawa "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram". Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan
    syahwat)adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa).Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

    Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya'. (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)

    "Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna". (Surah Zumar: 9)

    pale


    _________________

    saf zkuga
    Sabahan Sporty
    Sabahan Sporty

    Male
    Number of posts : 5100
    Age : 30
    Location : kota kinabalu
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-30

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by saf zkuga on Sun Feb 22, 2009 5:09 am

    erm.... :thinking:

    mu|an__
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 690
    Age : 30
    Popular :
    335 / 100335 / 100

    Registration date : 2009-01-17

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by mu|an__ on Sun Feb 22, 2009 5:35 am

    :thinking: ya jugak kan....

    eddy
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 455
    Age : 36
    Location : amsterdam konon...
    Popular :
    1 / 1001 / 100

    Registration date : 2009-02-16

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by eddy on Fri Feb 27, 2009 11:49 am

    Memang betul2 insaf lagi2 hr jumaat nih.... :best:

    not21
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Female
    Number of posts : 1810
    Age : 29
    Location : smwhere in kk
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-02-08

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by not21 on Fri Feb 27, 2009 11:57 am

    ooo fahamm... tapi....
    uuuu....
    :thinking: cam na anjing bbual ngan lembu?
    Lembu: mooo... moooo...
    Anjing: woof... woof...

    Cire86
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Male
    Number of posts : 2322
    Age : 30
    Location : kk
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by Cire86 on Fri Feb 27, 2009 12:09 pm

    ada translator 2 notut..
    C lutut pandai translet bhs binatang
    Br 2 haiwan 2
    blm ko tgk dia translate bhs lipas gelak!

    Ehmm...tp...
    Sia pn maw insaf tgk ni Sad

    gundave85
    Sabahan Miner
    Sabahan Miner

    Male
    Number of posts : 1752
    Age : 31
    Location : siring belah kanan bahu jalan foh sang...
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2008-12-04

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by gundave85 on Fri Feb 27, 2009 12:12 pm

    Anjing bleh ba disentuh dan dipegang trutamanya kalo tidak basah.. Smile Smile
    boleh dicuci baitu bagi kwn2 muslim kta.. Smile
    :korek:

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Fri Feb 27, 2009 12:19 pm

    silent.....manusia tidak dapat lari dr 'SEMUANYA'......sb itu..kita hanya meminjam 'hidup' ini untuk sementara......dan apa yg kita lakukan semasa 'hidup'...adalah datangnya dr pemikiran n perbuatan kita.... masing2 untuk menentukan...'APA YANG AKU KORBANKAN UNTUK HIDUPKU????'


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    dY4H
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 383
    Age : 30
    Location : Lahad Datu
    Popular :
    500 / 100500 / 100

    Registration date : 2008-11-15

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by dY4H on Fri Feb 27, 2009 12:44 pm

    Very Happy na na na na Very Happy
    insap la ku ramas2 c eliz ma funky Crying or Very sad

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by (`r.Lѕ) on Fri Feb 27, 2009 12:52 pm

    Very Happy anjing bole d sentuh d bhgia leher jak.tpi dgn pakai sarung tngan lah..
    Very Happy

    universal_studentz87
    Sabahan Boncer
    Sabahan Boncer

    Male
    Number of posts : 2017
    Age : 29
    Location : no user in this 4rum where im i right now
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-12-04

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by universal_studentz87 on Fri Feb 27, 2009 12:54 pm

    emmmm.......btl kata cece aka yeokok...kita tak akan dpt lari dri SEMUA 2...adai katal kan kita tak mau sentuh kenen wanita bukan muhrim,suatu hari ko g kedai beli pizaa time jg casher dia pmpuan na...time 2 pmpaun casher mau bagi blance..ada duit pecah lg 2....mcm la 2...paksa jua pigangkn urg bilang sambil bernang minum air pas2 muntah pasal air masin gelak! gelak! no body perfect lol


    _________________
    jangan dikenang orang yang dah lama tiada..lupakan dia bt sementara waktu..jika ada jodoh disitu la pertemuan kita....dia tak ke mana2...dia ada berdekatan jg....tak da sapa yg tau dia kemana..kerana dia ingin berdiam diri bt sementara....persahabatan ada la penting...terus kan perjuagan untuk melaksanankan sesuatu aktiviti...that all....pis

    not21
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Female
    Number of posts : 1810
    Age : 29
    Location : smwhere in kk
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-02-08

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by not21 on Fri Feb 27, 2009 1:03 pm

    Sentuh wanita yg besalam tu pun ka?? :thinking:

    Sponsored content

    Re: Perbualan Lembu & Anjing yg menginsafkan

    Post by Sponsored content Today at 12:03 pm


      Current date/time is Sun Dec 11, 2016 12:03 pm