SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Motivasi : Respek Diri Sendiri

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Motivasi : Respek Diri Sendiri

    Post by lutau on Thu Mar 12, 2009 11:29 pm

    Ini lg satu artikel ttg motivasi utk dikongsikan bersama. Ianya berkenaan "Respek Diri Sendiri"... cheers

    Bila kamu selesa dengan apa yang kamu usahakan, kamu akan jadi bersemangat.

    Selesa, maksud aku, kamu benar-benar tahu apa yang kamu mahu.

    Oleh kerana kamu dah tahu apa yang kamu mahu, kamu berusaha keras nak mendapat apa yang kamu mahukan itu, misalnya nak mendapat handphone idaman kamu, nak capai result tinggi dalam ujian semester atau nak mendapat pujian dari bos di tempat kerja kamu.

    Orang yang tak respek diri sendiri, biasanya mudah dipengaruhi oleh orang lain di sekelilingnya.

    Apa yang orang A cakap, dia buat, dia ikut.

    Apa yang orang B cakap, dia ikut, dia buat.

    Apa yang orang C beri pendapat pasal usahanya, dia ragu-ragu pasal apa yang diusahakannya selama ni lalu merasakan pendapat si C lebih baik di ikut. Jadi, dia pun ikut apa yang dikatakan oleh si C.

    Lama kelamaan hidupnya jadi bercelaru sebab dia membiarkan orang lain mengatur fikiran, idea dan usahanya tanpa dia mengawal fikiran, idea dan usaha milik kudratnya sendiri.

    Baru memulakan sesuatu usaha yang belum lagi berhasil, dia tukar fikiran pula, kemudian mengusahakan sesuatu yang lain.

    Lepas tu, datang lagi idea baru, cadangan baru dari orang baru, dia ubah lagi fikiran, usahakan hal yang itu pula. Akhirnya dia bingung apa yang dia nak buat.

    Kita boleh dengar pendapat orang atau komen orang (negatif atau positif) tapi jangan sampai kita hilang arah ke mana kita nak tuju, jangan sampai kita semakin jauh dari matlamat yang kita nak capai.

    Jika begitu, kita tak akan dapat apa-apa kemajuan. Kita yang susahkan diri sendiri. Kita gelapkan masa depan kita.

    Perlu respek diri sendiri dulu, dengar kata hati sebab diri kamu-lah yang perlu kamu ikuti fikirannya, ideanya dan tindakannya.

    Diri kamu kenal kamu luar dan dalam, sikap kamu dan perangai kamu. Dia faham kamu sebenar-benar faham melebihi orang lain di sekeliling kamu.

    Mengapa? Sebab DIA adalah KAMU!


    _________________

    Hardwork Studio
    Pegawai Waran 1
    Pegawai Waran 1

    Male
    Number of posts : 235
    Age : 68
    Location : mana2 jak ne...
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-04-21

    Re: Motivasi : Respek Diri Sendiri

    Post by Hardwork Studio on Fri May 15, 2009 2:08 am

    Very Happy * Success is stairs you can not climb while your hands in your pocket.

    * Trying to touch the candle from it's flame .. your hand will burn out.

    * Severe storms crashed huge tree .. but it does not affect the Green Brushwood that bow to it.

    * You can forgot who share laughs with you .. but sure you can't forget who share cries with you.

    * Beware of door which has many keys.

    * People are not planning for failure ... But they fail only in the planning.

    * Don't be so sweet to be eating nor so bitter to be spit out

    * If we saw ourselves as others see us we wouldn't talked to them for a moment.

    * Smile a good word without Characters

    * Those who are fighting fire with fire .. usually obtained ash

    * Smacks smash windows only .. But refined iron

    * Wise person who made a boat to cross the river, rather than to build walls around himself for protections from flooding.

    * Learn to say I do not know .. coz if you say I do not know they will teach you untill you know .. and if you say I know they will keep asking untill you don't know.

    * The vulnerability of the wall .. Tempt thieves

    * Who loses wealth loses much .. and who lose a friend loses too much.. and who loses the courage he lose everything.

    * Stay away from the angry man little bit .. and stay away from The silent man forever.

    * Do not think of the missing .. So as not to lose the existing.

    * If you consulted the wise, his mind will become yours.

    * Whenever you good at piding your time ... your day will became as a room for many things.

    and Finally,

    * The good word it's not an arrow ... But it's still penetrate the heart'''

    Motivasikan lah diri Anda... Katakan Ya! Anda mampu mengubahnya... Smile

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Motivasi : Respek Diri Sendiri

    Post by (`._k: .) on Tue Jun 30, 2009 9:28 pm

    iya...kita kena respek diri kita jgn lah terlalu mengikut rentak org lain ....apa kita usahakan....besanya kwn tpt kerja mempengaruhi kehidupan kita seharian dan perkeliling kita....semunya mau canggih mau hebat sedang kan poket kosong Smile misalnya berkenaan hp sa ingin membeli hp yg kira canggih sikit tapi tdk lah mau yg terlalu mahal sgt ....kwn2 mengatakan sa kena ikut peredaran masa sedang kan duit d poket hanya cukup makan saja .....tdk apa lah membeli sekadar yg mampu....dah ada laptop internet apa lagi mau hp yg secanggih komputer...mmg betul kita kena ikut peredaran zaman tapi jgn lah sampai makan pun susah payah ......

    berusaha dan capai target apa kita ingin kan selagi kita mampu.....jgn sampai apa yg kita impikan menjadi impaian saja hanya kerana mengikut kata hati dan kwn2....kita mmg d galakan berkwn dan berkongsi pendapat tapi d zaman skrg ini besanya kwn lebih hanya gemar menjadi pendengar itu pun bersyukur lah klu kwn mc mau mendengar masalah kita jgn terlalu dedahkan rahsia peribadi jaga tutur kata semasa bercakap jgn meninggi diri....

    tdk apa kita merendah diri tdk bermakna kita merendah kan diri kita jgn bercakap semua mampu sedang kan dk mampu sbb itu akan membuat org sekeliling akan mengata kita plak.....bergaul sambil menjaga batas pergaulan....jgn menyinggung perasaan org lain walaupun kita tdk senang dgn org itu .....tegas membuat keputussan jgn suka menukar2 keputusan yg membuat kan kita menyesal d belakang hari....

    bukan sahaja dgn org luar dan kwn2 sahaja kita kena respek kan diri kita malahan dgn saudara mara juga.....mmg ada beza antara kwn2 dan saudara tapi jgn lah terlalu membezakan .....


    masuk tajuk juga kah ni
    :hide:

    Sponsored content

    Re: Motivasi : Respek Diri Sendiri

    Post by Sponsored content Today at 12:32 am


      Current date/time is Sun Dec 11, 2016 12:32 am