SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Share

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`._k: .) on Wed May 13, 2009 10:32 pm

    saya buka topik ini sbb saya ingin sgt tau pendapat kenkwn dlm forum ini.....saya dah hampir tiga tahun lebih tinggal d semenanjung dan saya byk melihat perkembangan semenanjung....org2 sabah d sini selalu d salah ertikan oleh org melayu di sini .....

    kononnya cara bercakap seperti org indonesia dan muka pun mcm org indonesia ada beberapa kali masa berlaku pemeriksaa setempat imigresen selalu cakap muka dan cara berckp org sabah seperti indonesia dan pasti kan membawa ic ke mana2 saja sbb org sabah akan menghadapi situasi d masukan bersama2 org indonesia d dlm tahanan.....

    kenapa perkara ini berlaku????ada kalanya indonesia pun org semenanjung tdk mengenali sbb org semenanjung peka berbahasa semenanjung dan muka org semenanjung hampir semua berketurunan jawa indonesia....jadi kenapa org sabah yg pelat berbahasa BAKU d katakan sangat-sangat seperti org indonesia....

    saya paling tdk suka d gelar org indonesia....simptom ini terjadi sbb kerap kali org indonesia mangakunorg sabah apabila terserempak dgn imigresen atau bila memperkenal kan diri sebagai org indonesia .....

    berat juga keadaan ini tauu....!!!mungkin yg tdk pernah mengalami oklah .....saya pernah sakit hati dengan pegawai imigresen yg dtg ke tpt keja dan mengatakan kami org indonesia....dan saya ckp klu ko d sabah ko lagi malu sbb ko tdk tau bezakan bangsa satu negara sendiri.....

    ada lagi org indonesia selalu mengatakan apa beza indonesia dgn sabah ....dan saya mengatakan bendera indonesia tdk sama dgn bendera sabah dlm naungan malaysia dan real malaysia .....

    purata penduduk kuala lumpur melayu ada lah indonesia ....apa lagi d chow kit tpt jualan barangan borong paling murah jalan d mana saja semua indonesia....kerap kali berlaku penculikan rakyat malaysia ke indonesia ...kenapa pihak berkuasa malaysia mc lembab dengan perkara ini .....

    saya bukan anti indonesia....tapi perangai sesetengah warga indonesia membuat perkara tdk baik tapi mc lagi mengatakan dia warga sabah sedang kan pelat indonesia sangat2 jelas....

    perkara ini harus d bendung...rakyat sabah yg dtg bekerja d semenanjung selalu d anggap sangat loww(bawahan)sbb d anggap warga indonesia .....kecuali lah yg berbangsa cina .....skrg byk berlaku warga indonesia menjual brg2 ubatan yg tdk harusnya d makan dan melabel kan barangan d atas alamat sabah ....terutamaynya alamat kawasan pendalaman menjadi mangsa .......

    sabah...sabah....sabah.....

    kita anak jati yg sebenar...

    im i right :korek: :thinking: or not

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Wed May 13, 2009 11:05 pm

    oww..itu da melampau...kenapa negeri kita menjadi mangsa???..adakah kerana perkataan 'BAH'....tidak kah pihak berkuasa mengenali warga sabah seperti mana??....adakah pihak berkuasa di sana sering melabelkan warga sabah adalah 'INDONESIA'???...jikalau ia, beerti, pihak di sana masih tidak mengenali sabah. itu satu masalah yang sa kira agak berat.

    contohnya la kan, kalau pihak di sana sentiasa prejudis dengan sabah, sudah tentu sabah akan terus menjadi mangsa penghinaan akan 'kewargaan' yang di miliki sabah. oww......betapa warga indonesia dengan sewenang2nya mempergunakan gelaran 'sabah' ketika di sana. itu benar2 menghina 'SABAH'...

    sepatutnya pihak berwajib di sana seharusnya sentiasa mengenali siapakah 'WARGA MALAYSIA' yang sebenarnya. dan bukannya terus menganggap warga indonesia adalah keturunan sabah. itu membawa makna...pihak di sana kurang peka akan kewujudan 'warga sabah' di sana. sangat memalukan kerana warga malaysia sendiri tidak mengenali siapakah 'JIRAN' mereka yang sebenarnya..owww...

    bagaimana untuk mengelakkan situasi 'warga indonesia' mengaku sebagai 'orang sabah'????...ini la masalahnya..kerana di sabah sendiri hampir 30% penduduk sabah adalah di diami oleh PTI / PENDATANG TANPA IZIN... dan itu la juga yang menyebabkan sabah sentiasa di anggap sebagai 'satu pelabuhan kecil' bagi PTI ini..sungguh memalukan....

    SIAPAKAH YANG HARUS DI PERSALAHKAN DALAM HAL BEGINI???...DI MANAKAH MEREKA YANG SEPATUTNYA MENYELESAIKAN MASALAH INI??...KENAPA SABAH MENJADI PUSAT pti INI???....

    ow sabah...sesungguhnya aku menjadi 'TAKUT' berada di 'negerimu'.....



    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`._k: .) on Fri May 15, 2009 10:29 pm

    itu lah rose....d sbb kan selalu saja urg semenanjung mengatakan bahasa sabah sama dengan bahasa indonesia....jadi apabla org indonesia dgr mcm begitu durang sudah lah mula buat hal mcm begitu....apa lagi org sabah yg suka ikut stail percakapan indonesia sbb terikut2 dgn drama d tv....semakin menjadi2 lah keadaan yg mcm begitu.....

    wajah org2 d semenanjung kebanyakan seperti india....apa tdknya semuanya hampir kawin dgn urg india ...malahan masyarakat cina ramai yg telah berkahwin dgn urg india ...jadi durang sudah tdk mengenal bangsa malaysia sendiri...mereka andai kan urg india tu malaysia ....hohohoh...

    lagi masyarakat sebelah kelantan terengganu mana yg mc pekat percakapan kebyakan sekali terdiri dari org2 indonesia asli.....

    ada kalanya org indonesia ni menganggap apabila mereka berkahwin dgn org malaysia bermakna mereka mendapat kerakyatan dmalaysia.....kini mereka dah tau d semenanjung amat susah sekali mendapat kerakyatan dan mereka ingin mencuba d sabah plak....

    ada beberapa kali sa mendengar mereka berckp mau cuba mendapat kan kerakyatan d sabah plak.....skrg ni d sabah pun susah sudah mau mendapat kan kerakyatan malaysia ...bukan lagi seperti dulu2 kala....

    syukur juga lah sbb sabah pun tdk lagi mcm dulu.....biar mereka sedar sikit jgn lah terlalu membuat perkara2 tdk baik d tpt org lain .....sa bukan benci sbb dia indonesia tapi benci sbb perangai yg tdk tau menjaga diri d tpt org....apa lagi pihak semenanjung yg menganggap org sabah adalah org indonesia ......

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (o.egem.o) on Tue May 26, 2009 11:24 am

    tp xpa ba..i think benda 2 septtnya ndak jd persoalan ba kn..love our cultural..dont care what people said.. :best:

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`r.Lѕ) on Tue May 26, 2009 11:38 am

    Shocked uina sandi jgk tu dorg ckp kita orq indon...............
    Laughing sa selalu ckp..di sabah brbilang kaum....logat indon n logat perbumi sabah...x sama bunyi.....mgkin org sabah sja brgurau ckp bhsa indon..tpi tu bkn bermakna org indon kan....

    Shocked ermmmm..ada 1 org mamat ni pm ma sa.....dorg tnya...bhsa.....jdi sa ckp la..klau nak tau ....org sbh.....dtg sbh tgok btul2..jgn dgr dri org tertentu jak.....

    dorg ckp.org sbh ni kuat guna2>>bkin org kunun...erkk na geram jgk dgr..
    sa ckp.xsemua mcm tu.di kl pun pa kurang nya.selalu tgok artis minta tlong sma pawang...>bomoh.... Laughing

    heheheh mana sa mo kalah klau org nak buruk kan negeri kita..
    sekali sa ckp bhsa dusun n bajau..bru dorg...percaya.....sa mmg tulin org sbah.......sa ckp.kamu tgok jak prckpan dorg.....

    Cool ermm...bgi sa manusia ni sama jak.xda beda>nya....bangsa pa2 pon..
    yg penting....keamanan.....paham dgn adat2.....org2 sabah...

    :best:

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (o.egem.o) on Tue May 26, 2009 11:45 am

    ngam lynn..support kita punya komuniti..ehehe..lg pn setiap state di sabah ni sendiri pn ndak sama ba kn cara dia ckp..

    kerajaan sendiri pn ckp sabah ni guna bahasa baku..2la bahasa melayu yg btl kn..cuba klu org sana suka tkr a pegi e..adeh..

    awak pe kabar?

    sihat ke?

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`r.Lѕ) on Tue May 26, 2009 11:54 am

    wkakaakak..ya pengs.......btul tu....sa paling x suka org2 sna selalu menguluk bhsa kita di sbh...

    pena sekali ni....tym tu kami men bola jaring....kumpul2 la sma ppuan org smjung...

    sekali dia ckp...di sbh ni...ppuan dia pom muda2 minum arak...pakaian pon trdedah sana sini...

    Evil or Very Mad punya sa panas tym tu....btul2 sa geram.....
    sa ckp.....wei.....ni pa hal....nak ckp org sbh mcm tu.
    awak ingat ker....ppuan sbh semua mcm tue..tgok org skit la beb...

    pastu tue aweks tu.ckp.....sye tgok kwn sye>org sbh...minum arak..mabuk2.

    Twisted Evil sa jwp.....tu bgi org bkn muslim....tpi x semua jgk mcm tu.wlpun pun dia bkn muslim....tpi dia x jgk minum2 mabuk2....mgkin yg dah kawin lah.....

    jgn pndai ckp ja....aweks2 kt smjung pon....nama ja pkai tudung..tpi ..buat maksiat ...dah la tue.brani bwt kt laut..air terjun..smapi mengandung..pastu buang anak.... Evil or Very Mad ...waduh...btul2 sa geram....ttba jak dia ckp org sbah mcm tu...

    mmg la bhsa sbah baku...cuba kamu tgok crita dulu2..bhsa smjung pun pekat mcm sbh jgk kan..

    Rolling Eyes Rolling Eyes

    gundave85
    Sabahan Miner
    Sabahan Miner

    Male
    Number of posts : 1752
    Age : 31
    Location : siring belah kanan bahu jalan foh sang...
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2008-12-04

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by gundave85 on Tue May 26, 2009 1:37 pm

    :korek: paini??


    _________________



    "Don't trouble trouble until trouble troubles you."

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`r.Lѕ) on Tue May 26, 2009 1:41 pm

    Razz baca ba guntut.............

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`._k: .) on Tue Jun 30, 2009 4:12 am

    kehidupan d semenanjung tdk lah secantik pandangan yg kita nampak d dlm tv atau dalam majalah.....bukannya mau memperkecilkan sesapa sbb kita sama juga org malaysia .....

    gadis2 d semenanjung semuanya klu d ikut kan bertudung....dari kg semua tutup habis sampai d KL semuanya buka habis ....begitu lah mereka seterusnya sampai lah d masa2 akan dtg....berbangga lah kita sbb besanya org kita balik itu lah juga rupa durang p bdr pun itu juga rupa durang....berbeza dari semenanjung....klu kita tinggal d kg sebelah semenanjung kemungkinan kita akan d kutuk sbb mendedah kan aurat....tapi tdk lah sehebat pendedahan d semenanjung.....berlumba2 bertukar pasangan sudah menjadi lumrah pergaulan d semenanjung....huhuh...


    bukan atas dasar cinta tetapi .....ehemmm...ehemm...kita tau2 lah sendiri ya .....kadang2 kan lucu juga sa tinguk perangai durang yg mcm itu .....

    dan lagi satu ....yg paling menyedih kan utk kita gadis2 sabah terutamanya.....d KL ni kira terkenal dgn pusat urut@massage.....tetapi bukan lah pusat urut yg sebenarnya tapi merupakan tumpuan hiburan urutan batin@urut ehemm...ehemm....dan besanya pemaju2 pusat urut tersebut lebih cenderung mencari wanita pekerja dari sabah ...sbb alasan mereka gadis atau wanita dari sabah mempunyai paras rupa yg cantik dan menarik....tumpuan mereka ialah ibu2 tunggal d usia muda gadis2 kg yg sgt naif kurang pendidikan.....


    amat kasihan apabila pendalang kegiatan ini adalah org sabah sendiri yg mengaut keuntungan sesama org sabah ....

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`r.Lѕ) on Tue Jun 30, 2009 2:43 pm

    Shocked uina busuk jgk urg mcm tu kan dina syg.....sama2 org sbh pon bwt mcm tu kan.jdi mama ayam..... tampar!! tampar!! tempeling laju2 tampar!! tampar!!

    someone
    Prebet
    Prebet

    Female
    Number of posts : 14
    Age : 31
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-06-29

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by someone on Tue Jun 30, 2009 3:32 pm

    ada apa ngn slang?? suka hati kita la kn mcmna kita bercakap..
    dorang tu tau mengata orang sabah sj.. walaupn slang orang2 sabah macam orang indon, tp orang sabah bersatu.. i mean, perpaduan tu ada.. bukan macam dorang d smnjung tu..makan pn ikut bangsa.. melayu masuk kedai melayu ja..orang cina masuk kedai cina..n orang india msuk kedai india ja..
    n orang semenanjung hipokrit!! dorang ngata pmpuan sabah gitu sb dorang jeles. well what can i say.. sabahan gurls are beautiful.. kulit putih2.. ada yg berkulit gelap pn nda segelap mcm pmpuan smnanjung..

    n 1 lg, orang sabah tak busuk ati mcm dorang tu. busuk2 pn..tak sebusuk hati dorang.. Evil or Very Mad

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`._k: .) on Tue Jun 30, 2009 10:10 pm

    (`r.Lѕ) wrote:Shocked uina busuk jgk urg mcm tu kan dina syg.....sama2 org sbh pon bwt mcm tu kan.jdi mama ayam..... tampar!! tampar!! tempeling laju2 tampar!! tampar!!


    ya bah lynn syg Sad itu pengalaman sa keja d bukit bintang kuala lumpur tahun lalu....mula2 sa tdk tau sampai lah sa rasa mcm ada yg tdk kena dgn manager kami tu...dia marah sama tu budak2 selalu kc malu lagi d khalayak ramai lagi.....rupa2nya dia tipu tu budak2 konon keja kilang d KL rupanya keja urut...tapi tpt tu bersih lah teda kegiatan kotor cuma tu lah penat lelah tu budak dia makan ....byg kan klu sepatutnya budak2 tu boleh dapat pendapatan sampai tiga ribu lebih sebulan hanya dapat seribu lebih saja....dia paksa tu budak2 makan d rumah supaya tu budak2 share belanja dapur sedang kan tu budak2 klu dah penat mana lah bah larat mau masak lagi....

    durang keja d sana mula umur 15 tahun lagi sampai lah tahun lalu bila sa buka cerita tu habis semua sa kc porak peranda....dan budak2 tu dah balik ke sabah....alhamdulilah....yg tdk bagusnya tu klu dia marah habis lah hp budak2 dia kc pecah....teda privacy betul budak2 tu keja dia pegi selongkar hand bag budak2 tu....padahal bukan adik2 dia pun dan dia sendiri pun tdk anggap budak2 tu seperti adik.....

    saf zkuga
    Sabahan Sporty
    Sabahan Sporty

    Male
    Number of posts : 5100
    Age : 30
    Location : kota kinabalu
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-30

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by saf zkuga on Thu Jul 02, 2009 12:09 am

    beza or sabah dengan orang melayu semenanjung..

    ~~~org sabah dapat bezakan yg mana org indon, pelipin, cina, sabahan, atau melayu semnjung...
    ~~~org melayu semnjung x dpt mengenal/bezakan yg mna satu sabahan, chinese, indon, pelipin....


    Laughing


    _________________
    friends
    "strengthens the heart..
    repairs the hurts..
    encourages the discovery..
    enlightens the mind..
    dissolves the pain..
    banishes the loneliness..
    understands the anxieties..
    increases the joy..
    deepens the spirit
    frees the soul..."

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`r.Lѕ) on Thu Jul 02, 2009 12:55 am

    Laughing kekeekk ya btul tu saf........dorg x leh beza kan yg mana org sabah...dorg ingat semua la....org sabah... Cool sabah berbilang kaum...tu la keunikan sabah.... Very Happy bersatu padu..biar pa bgsa sekali pon......
    lau d kl.....ada jgk org india.cina.melayu...tpi d sbh pon ada.lbih ramai lgi kaum2..tpi semua nya....memahami adat bgsa masing2 kan.... idea! :???: :best:

    ryu
    Kadet
    Kadet

    Male
    Number of posts : 2
    Age : 32
    Location : kelana jaya
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-07-03

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by ryu on Fri Jul 03, 2009 6:02 pm

    org semenanjung memang kebaruan dgn loghat sabah..walaupon seakan akan indon..tp itu la origional sabahan..sbb dorang cuma pernah dgr bhs dorang sana jak kan..sekali dgr bhs sabah..terbeliak mata durang..ada jga sakai2 nya durang tu..huhuh..kalau bhs terengganu hmpir sama dgn indon nda pla durang mo kategorikan indonesia..hehe Very Happy ..jgn marah org semenanjung..huhu..melalui pengamatan aku jak tu..kalau salah harap d maafkan..hehe :-@

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by (`._k: .) on Sun Jul 05, 2009 3:20 am

    lagi satu....org indon d yg keja d semenanjung dgn tsk segan silunya mengatakan....sabah dan indonesia teda bezanya...ada yg mengatakan indonesia d beri kebenaran masuk sabah sbb sabah hampir dgn indonesia....


    bukan juga sa mau memporak perandakan antara lain bangsa cuma cuma menyuarsa kan ketidak puasan hati apa bila org kita tdk d layan sebaik mungkin...pihak imigresen d semenanjung juga dgn mulut celupar tdk memeriksa dan apa bila d tunjukan kad pengenalan mereka tetap mengatakn yg org sabah tu indonesia....

    bolah d katakan penduduk semenanjung 80% sekitar ibu kota kuala lumpur ada lah indonesia dan yg tdk termasuk bangsa2 asing yg lain.....


    dan beberapa syarikat surat khabar atau majalah bulanan yg boleh d katakan laris d semenanjung dan sabah menggunakan segelintir bahasa indonesia utk karangan bacaan.....lebih teruk lagi pada berita harian metro(hanya d jual d semenanjung sahaja) mungkin penulisnya sudah mempunyai darah kacukan bangsa indonesia.....

    muda2han sabah tetap dgn bahasanya....

    Sponsored content

    Re: komunikasi melayu sabah d anggap indonesia di semenanjung....kenapa???

    Post by Sponsored content Today at 10:24 am


      Current date/time is Mon Dec 05, 2016 10:24 am