SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Ketahui apa Meditasi..

    Share

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Ketahui apa Meditasi..

    Post by (o.egem.o) on Sun May 17, 2009 9:56 am

    Meditasi adalah satu teknik konsentrasi yang memfokuskan pada bunyi, visualisasi, pernafasan dan juga gerakan tertentu bertujuan untuk meningkatkan tahap kesedaran minda, mengurangkan stres, membuatkan kita lebih tenang dan meningkatkan tahap kesedaran spritual. Ia juga adalah satu seni mengosongkankan minda (the art of silencing the mind). Apabila kita dapat mengosongkankan minda tahap konsentrasi akan meningkat dan kita akan mengalami ketenangan dalaman.

    Kebanyakan manusia ni selalunya dah lupa macamana nak merehatkan minda dan tubuh kerana terlalu sibuk dengan gaya hidup zaman moden. Kita boleh lihat di dalam kehidupan kita sehari-hari dari pagi hingga ke malam. Kekadang tu sampai nak tidur pun susah memikirkan macam-macam perkara dan juga masalah-masalah.

    Manfaat-manfaat meditasi

    1) Meningkatkan tahap konsentrasi - minda yang tenang membuatkan anda lebih produktif, lebih-lebih lagi dalam bidang yang menggunakan minda kanan.

    2) Tidak mudah risau mengenai benda-benda yang remeh-temeh - kadang-kadang kita sebagai manusia selalu marah/risau mengenai benda-benda yang tak berapa penting. Adalah menjadi kebiasaan minda memperbesarkan perkara-perkara kecil. Meditasi boleh membantu kita

    3) Baik untuk kesihatan - Kajian menunjukkan yang meditasi mempunyai banyak manfaat pada kesihatan manusia. Konsepnya mudah sahaja kerana meditasi boleh mengurangkan stres dan mengurangkan kerisauan dan secara tidak langsung meningkatkan tahap kesihatan seseorang itu.

    Teknik Meditasi

    Saya ada beberapa tips meditasi untuk mereka yang baru berjinak dalam meditasi. Untuk mendapatkan manfaatnya seelok-eloknya di lakukan setiap hari. Mula-mula pastikan anda berada di tempat yang senyap dan elakkan dari gangguan. Mungkin di dalam bilik, di taman atau di tempat terbuka yang mempunyai pengaliran udara yang baik. Kalau ada background musik lagi baik dan pastikan lagu atau irama yang menenangkan.

    Bila dah jumpa tempat yang senyap tanpa gangguan bolehlah di mulakan meditasi. Pastikan anda berada di dalam keadaan rileks.

    1) Duduk bersila di dalam keadaan tegak, jangan baring pulak kerana ia boleh membuatkan anda tertidur. Meditasi boleh membuatkan kita tenang dan terasa aman dan agak berbeza dengan tidur. Apabila kita betul-betul bermeditasi, tahap kesedaran amat tinggi dan kita akan semakin peka dengan keadaan sekeliling.

    2) Jangan makan sebelum meditasi, seelok-eloknya mandi sebelum meditasi.
    rehatkan tubuh, mulakan dari kepala turun perlahan-lahan hingga ke tapak kaki. Apabila anda berjaya merehatkan tubuh badan, gelombang minda akan turun dari beta ke alpha.

    Apabila sudah berada di dalam keadaan rileks, tutup mata perlahan-lahan. Perlahankan pernafasan anda, dan rasakan setiap kali nafas keluar dan masuk. Tarik nafas dalam-dalam dan perlahan-lahan lepaskan nafas. Anda akan berada di dalam keadaan yang sangat tenang.

    Jika anda sudah berada di dalam keadaan tenang, fokus pada satu perkara. Mungkin bunyi yang anda dengar, nafas anda atau benda-benda yang membuatkan anda selesa. Fokus anda mungkin akan lari secara perlahan-lahan, jika ia berlaku cepat-cepat kembali fokus. Meditasi boleh dilakukan seberapa lama yang anda suka.

    Apabila anda sudah berjaya fokus pada satu perkara di satu-satu masa maka boleh anda ke peringkat seterusnya iaitu mengosongkan minda anda. Diamkan minda anda. Untuk sampai ke tahap ini kena selalul berlatih. Jika anda berada di dalam keadaan tertekan, cubalah bermeditasi untuk beberapa minit. Anda pasti kagum dengan hasilnya

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Ketahui apa Meditasi..

    Post by (o.egem.o) on Sun May 17, 2009 9:57 am

    Very Happy jom try..

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Ketahui apa Meditasi..

    Post by (o.egem.o) on Sun May 17, 2009 10:05 am

    meditasi ni mcm yoga ba jgk kn? Cool

    Cire86
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Male
    Number of posts : 2322
    Age : 30
    Location : kk
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Ketahui apa Meditasi..

    Post by Cire86 on Sun May 17, 2009 10:40 am

    Tripple post lg gelak!
    Mcm owh 2 pengsem... :thinking:
    Tp kn mcm sia dgr meditasi dharamkan suda oleh agama Muslim..
    :thinking: mcm sia dgr dlm brita dl..
    X taw la btl ka x..


    _________________

    Miahahaha...Lutsu gelak!

    Sponsored content

    Re: Ketahui apa Meditasi..

    Post by Sponsored content Today at 6:27 pm


      Current date/time is Mon Dec 05, 2016 6:27 pm