SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Tersentuh hatiku

    Share

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Tersentuh hatiku

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Wed Jun 03, 2009 2:31 pm

    KASIH SAYANG ITU

    Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku.
    Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan
    anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.

    Petang itu, pulang saja dari sekolah - ayah memanggil kami berdua. Dia
    meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat
    rotan panjang sedepa di tangan ayah.

    "Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.

    Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua
    kami membisu,cuma tunduk memandang lantai.

    "Baik,kalau tak mengaku,dua- dua ayah rotan!" sambung ayah sambil
    mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.

    Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya
    sambil berkata, "Saya yang ambil!"

    Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu,
    hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku gamam,lidah
    kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik
    tak tumpah.

    Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut:

    "Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan
    kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"


    Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang
    berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah.
    Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk.
    Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang
    takut berkata benar.

    Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu
    berkata,"Jangan menangis kak,semuanya dah berlalu!"
    Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik.

    Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku
    bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah
    berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat
    pra-universiti.

    Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di
    ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata, "Zah, kedua-dua anak kita
    cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"


    "Tapi apalah maknanya bang.!" aku terdengar ibu teresak-esak.
    "Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"

    Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu.
    "Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"
    Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan
    merenung wajah emak,kemudian wajah adik dalam-dalam.

    Panggggg.. sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu
    aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.

    "Kenapa kamu ni?Tahu tak,kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan
    kamu, ayah akan lakukan!"


    "Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa
    keluarganya keluar daripada kemiskinan,"
    aku memujuk adik tatkala menyapu
    minyak pada pipinya yang bengkak.

    "Kakak perempuan. biarlah kakak yang berhenti."
    Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya.
    Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas
    pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat..


    "Kak.untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak."

    Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup
    kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.

    Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa:
    "Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!"

    "Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"

    Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan
    pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen.
    "Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!"

    Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang
    akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?"


    Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku cukup
    tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas
    bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.

    Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak tak peduli apa
    orang lain kata."

    Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu.Dia
    mengenakan pada rambutku sambil berkata, "Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak."

    Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya
    dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.

    Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen.
    Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.

    "Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik."

    "Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya
    luka-luka."
    Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.

    "Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.

    "Tak..Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa.Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja keras."

    Apalagi.aku menangis seperti selalu.

    Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan
    menawarkan jawatan pengurus kepada adik.

    "Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.

    "Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada."

    "Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.

    "Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.

    Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah
    tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung,
    juruacara majlis bertanya, "Siapakah orang yang paling anda sayangi?"

    Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya.."katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati.

    "Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke
    sekolah. Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya
    memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya.
    Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya
    berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar. Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila."


    Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik
    sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Tersentuh hatiku

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Wed Jun 03, 2009 2:32 pm

    Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral Neutral


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Tersentuh hatiku

    Post by (`._k: .) on Wed Jun 03, 2009 2:41 pm

    aduii...menangis kaku membaca ini semua Sad kalau lah kan adiku seperti ini kan alangkah indahnya dunia...... Crying or Very sad

    tapi aku mmg syg kan adik2ku Sad cuma..... Sad

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Tersentuh hatiku

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Wed Jun 03, 2009 2:52 pm

    sa teda adik sis..... Neutral mow jg merasa kena syg leh adik2...tp... gelak! anak buah byk


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Tersentuh hatiku

    Post by (`._k: .) on Wed Jun 03, 2009 2:54 pm

    anak buah sa semua tamak2 duit rose gelak! .....mau kena belanja saja baru mau kwn sama sa ...budaya tdk baik ni ajaran mama dia :thinking:

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Tersentuh hatiku

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Wed Jun 03, 2009 3:33 pm

    gelak! uinaa...tabuli tu..nanti kanak pijak pla nie anti2... gelak! tp kn sis...sedi sa ba bc nie topik....sa curi dr sala2 web sa msk....sb sa 'TERHARU' sangat... Neutral


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Tersentuh hatiku

    Post by (`._k: .) on Wed Jun 03, 2009 3:46 pm

    itu lah bah rose..... gelak! kureng punya anak buah mau saja kana sogok mau kwn ni gelak! ........

    bukan ko saja bah rose ramai bah sini ni kan ambik dari email lah yg byk pasal cita2 lucu ni kc simpan d sini ni gelak!

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Tersentuh hatiku

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Wed Jun 03, 2009 4:15 pm

    :hide: btl..btl..btl... Very Happy Very Happy


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    Sponsored content

    Re: Tersentuh hatiku

    Post by Sponsored content Today at 4:34 am


      Current date/time is Tue Dec 06, 2016 4:34 am