SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Tips melentur wanita : Bila wanita yg merajuk pulak..hehe

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Tips melentur wanita : Bila wanita yg merajuk pulak..hehe

    Post by lutau on Fri Jul 03, 2009 5:20 pm

    awas!!oke, klu sblom ni ada artikel ttg lelaki merajuk, nahh kali ni bg wanita pulak...hehe teaser artikel yg aku perolehi dr website lain & menarik bg aku ni, maka aku suka nak share-kan ngan korg d sni.. slmt membaca! :wee:
    ------------------------------------------------------------------------------------------

    Topik ini tentu sekali akan buat ramai kaum wanita merasa bengang dan tidak bersetuju tetapi merasakan topik ini perlu dipertengahkan kerana ianya penting dalam mengekalkan keharmonian sesuatu perhubungan.

    Wanita mempunyai perangai unik di dalam perhubungan iaitu gemar merajuk & ‘membuat perangai’. Sikap ini bkn sj melanda wanita di usia lingkungan 20-an yang boleh disifatkan sebagai kurang matang, tetapi juga hadir di kalangan wanita yang berusia 30 dan ke atas.

    Mengupas sebab2 wanita suka ‘buat perangai’, dpt di-ringkaskan kepada tiga.

    1. Wanita merasakan apabila merajuk, mereka comel..
    2. Wanita merasakan apabila membuat perangai mereka akan mendapat perhatian yg lebih daripada lelaki (bf/huby)
    3. Wanita merasakan apabila lelaki tahu mereka tidak puas hati, mereka menang & lelaki akan mengalah kpd tuntutan & ugutan mereka.

    Tetapi kebanyakan wanita yg melakukan sikap keanak-anakkan ini tak perasan bhw dgn b'perangai begitu akan menimbulkan reaksi & emosi yg negatif di pihak lelaki. Kaum lelaki adalah insan yg ringkas. Mereka lebih sukakan sesuatu yg terus terang @ straightforward. B'teka-teki utk meneka knp aweks ku ni tak senyum2 masam jak atau mengapa wajah wife aku tetiba mencuka atau memikirkan apakah salah mereka akan menambahkan tekanan yang tidak m'p'baiki perhubungan.

    1. Lelaki akan berasa serba salah & sering tdk bgitu tahu apa yang perlu dilakukan untuk memperbaiki keadaan.
    2. Lelaki akan mencari jalan untuk tidak b'kata benar hanya utk escape drpd m'alami episod ‘buat perangai’ si aweks / wife.
    3. Lelaki akan bosan dengan sikap anda & lama2 akan bosan dgn p'hbngn yg sering mengundang duka berbanding ceria.

    Episod merajuk & buat perangai ini tidak akan muncul di awal2 perhubungan. Hanya selepas pasangan mengakui perasaan cinta masing-masing atau "declare" & sudah tidak ada ragu2 bhw lelaki itu dia punya, wanita akan mula ‘menduga’ dengan merajuk & menuntut perhatian m'gunakan cara merajuk & membuat perangai.

    Contohnya, teman lelaki t'lupa telefon kerana sdg b'mesyuarat. Oleh kerana tak sabar, teman wanita mendail telefon bimbit berkali-kali & tiada jawapan. Apabila teman lelaki menjelaskan kedudukannya yg berada di dlm bilik mesyuarat, teman wanitanya tidak akan menerima secara terus tetapi akan menyukarkan lelaki t'sebut dgn soalan2 yg b'bentuk tuduhan atau "saspek" prasangka yg akan b'akhir dgn teman wanita merajuk tak tentu pasal.

    Bg mereka yg sudah berumahtangga, isteri sering cenderung untuk curiga apabila suami keluar b'jumpa rakan2. Maka SMS pun bertalu-talu dihantar b'tanyakan bila suami nak balik walaupun dia baru sahaja keluar 10 minit. Apabila 15 minit tak balik, telefon pula dgn alasan anak menangis, kepala pening & sebagainya untuk m'buatkan suami balik cepat.

    Sikap mengada-ngada wanita dalam perhubungan ini jika keterlaluan akan membahayakan perhubungan. Utk mengikis sikap ini drpd terus b'maharajalela dlm p'hbgn, orang lelaki atau suami perlu tegas membimbing isteri. Tak keterlaluan mengatakan bhw lelaki atau suami tidak boleh memanjakan isteri atau kaum wanita langsung tidak boleh buat perangai dlm p'hbgn, tetapi biarlah munasabah & jgn kerap b'laku.

    Para lelaki harus tegas dalam perkara ini. Memanglah sayang teman wanita & isteri tetapi jgn sampai isteri yg menjadi nakhoda dlm kapal rumahtangga. Apabila merajuk itu tdk kena pada tempatnya, jangan dilayani. Sikap manusia t'bentuk kerana kebiasaan atau conditioning. Apabila merajuk & dilayan (positif), org yg merajuk akan melakukannya lagi kerana reward yg diterimanya b'pihak kpd apa yg dia mahu.

    Apabila kerap tidak dilayan tatkala merajuk kerana perkara2 remeh, sikap itu akan cuba diubah kerana dia tidak m'dpt reward yg dikehendakinya. Jadi untuk menyelesaikan masalah ini, jgn dilayan apabila teman wanita atau isteri merajuk atau buat perangai kerana perkara yang tidak munasabah.

    Kuatkan diri utk buat muka 10 sen apabila teman wanita atau isteri mula b'leter & membuat perangai dgn lebih teruk lagi. Percayalah keadaan akan menjadi lebih baik apabila isteri sudah faham apa yang ingin anda sampaikan.

    Namun begitu, jgn melakukan teknik ini tanpa menerangkan t'lebih dahulu kpd teman wanita & isteri. Jelaskan kpd dia kenapa anda tidak melayan apabila dia buat perangai. Dan amat penting sekali untuk anda memastikan bhwa anda tidak melayan dia apabila dia merajuk tak tentu hala. Satu perkara lagi yang perlu diingat ialah, apabila merajuknya b'tempat, jangan lupa pujuk.... teaser

    Bagi kaum wanita pula, merajuk sesekali itu mungkin comel tetapi kalau kerap sekali, memualkan. Put yourself in his shoes & jadilah orang yg perlu memujuk selalu, idea! tidak menyeronokkan langsung bukan? Perhubungan yg sihat ialah apabila masalah atau ketidakpuashatian dpt diselesaikan dgn interaksi & komunikasi antara pasangan.

    Cakap terus terang dgn teman lelaki atau suami apa yg menyakitkan hati anda, & cuba untuk menyelesaikannya. Tinggalkan sikap ‘buat perangai’ & merajuk ini kpd budak belasan tahun yg baru utk bertatih bercinta.

    Very Happy artikel agak pjg sketla....but, nice..
    :best:

    (¯`·.ÐîÑÅ_§kÅÑ: .·´¯)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Tips melentur wanita : Bila wanita yg merajuk pulak..hehe

    Post by (¯`·.ÐîÑÅ_§kÅÑ: .·´¯) on Sun Jul 05, 2009 4:57 pm

    ntah lah...sa majuk pun tdk boleh lama....biar lah tuhan saja yg tau

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Tips melentur wanita : Bila wanita yg merajuk pulak..hehe

    Post by lutau on Mon Jul 06, 2009 11:59 am

    yupp dina.... Very Happy majuk ni matcam jd darah daging manusia bah..baik lelaki mahupun pd ppuan... idea! cuma, cara majuk antara lelaki n ppuan tu mgkin b'beza la kan...ikut pembawaan kali.. :tumbuk: wakaka... jgn kan bdk kecik, urg tua yg dah bsr pjg pun pndai majuk gak tu..muehehe teaser

    so, sbgai manusia kita kena phm la kan karenah urg yg mudah majuk ni.... :thinking: bg yg slalu b'hdpn ngan urg yg mudah majuk ni, apa yg perlu dia lakukan ialah dia kena phm la napa n sbb apa si dia tu majuk.. :malas: takkan majuk tak tentu psl lak kann..haha..... :panas: mesti ada sbb punyala..... awas!! so, klu nak pujuk tu pun kena tau gak apa benda atau perkara yg si dia suka..kena ikut mood n keadaan... iyala, klu sygkan si dia n p'hbgn kena la amik cara yg sebaiknya bah... Muah!! tp, klu dah lebih2 majuk tu pulak, adeiii.....
    Razz malas tah ku ingaukan eh..gelak!

    Sponsored content

    Re: Tips melentur wanita : Bila wanita yg merajuk pulak..hehe

    Post by Sponsored content Today at 12:06 am


      Current date/time is Fri Dec 09, 2016 12:06 am