SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Share

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Tue Sep 30, 2014 12:12 pm

    Adakah anda masih ragu-ragu dengan penguasaan Bahasa Inggeris anda? masih teragak-agak untuk membuat pembentangan atau temuduga dalam Bahasa Inggeris?

    Bagi yang berminat meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris, boleh mengikuti Kelas Bahasa Inggeris Komunikasi Dewasa di MyCambridge dengan kadar yuran yang berpatutan. Kursus ini dibentuk khas untuk usahawan, penjawat awam, kakitangan swasta dan golongan professional yang masih kurang yakin dengan tahap penguasaan Bahasa Inggeris mereka. Graduan yang menganggur dan pelajar lepasan SPM juga dialu-alukan untuk menyertai kursus ini.

    MyCambridge menyediakan kursus Bahasa Inggeris untuk :

    - Dewasa : Untuk Kerja / Perniagaan / Melancong / Berhijrah

    - Akademik : MUET / IELTS / SPM




    KELEBIHAN KURSUS:

    - Setiap kelas hanya 3 ~ 5 pelajar shj (perhatian 100% kepada setiap pelajar)
    - Sangat 'private' (pelajar tidak perlu malu jika salah sebutan).
    - Guru berbangsa Melayu dan Bahasa Pengantar adalah Bahasa Melayu - Mudah difahami pelajar
    - Kandungan kursus termasuk SPEAKING, WRITING, READING & LISTENING dan terbuka untuk mereka yang langsung tidak tahu bercakap B.I



    SESUAI UNTUK:

    - Ingin meluaskan skop pelanggan jika berniaga.
    - Menepati syarat mendapat pekerjaan. (semua syarikat memerlukan pekerja fasih berbahasa inggeris)
    - Syarat naik pangkat terutamanya bagi Guru (khasnya sekolah bestari).
    - Mendapatkan Jodoh. (wanita/lelaki yang fasih berbahasa inggeris tampak segak)
    - Memudahkan urusan di luar negara seperti melancong / out-station.
    - Untuk memenuhi keperluan akademik MUET, SPM, etc.




    SHAH ALAM- KLANG:

    Jadual : Setiap Sabtu (10.30 pagi)
    Lokasi : Kuarters Guru Sek. Ren. Batu Belah, Taman Sentosa (PETA di MyCambridge.co.nr)
    Landmark : Seberang Bazaar Masjid Sirajuddin Al-Annar Kg Batu Belah (Belakang Sek.Ren. Batu Belah & Hotel eComfort)


    SEREMBAN- SENAWANG:

    Jadual : Setiap Sabtu (4.30 ptg)
    Lokasi : Kampung Melayu Panchor, Paroi Seremban 70400 Negeri Sembilan. (PETA di MyCambridge.co.nr)
    Landmark : Sebelah Highway LEKAS / Simpang 4 Seremban-Senawang-Kuala Pilah. Belakang Sekolah Kebangsaan Panchor Paroi & Kolam Memancing.


    ==

    KELAS DI RUMAH / PEJABAT (sekitar Shah Alam / Putrajaya / Cyberjaya) :

    Masa : 1.00 tgh - 2.00 petang (Kelas di Pejabat/Kedai/Premis)
    Masa : 2.30 petang - 3.30 petang (Kelas di Rumah/Kolej)
    Hari : Sehari seminggu (pilih ISNIN atau SELASA atau KHAMIS atau JUMAAT )


    ==
    KELAS ONLINE (Seluruh Negara, Sabah, Sarawak, Brunei & Singapore) :
    Jadual : Mengikut Kelapangan Masa Pelajar Sendiri
    Lokasi : Dirumah Pelajar Sendiri
    Medium : Mengunakan Google Chrome interface



    Pendaftaran Kelas : http://www.MyCambridge.blogspot.com







    .


    Last edited by anissophea on Tue Feb 23, 2016 3:45 pm; edited 7 times in total

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Khidmat Terjemahan Melayu - Inggeris , 5 sen shj ! (BI - BM)

    Post by anissophea on Tue Oct 07, 2014 12:36 pm



    http://MyCambridge.co.nr menyediakan Perkhidmatan Penterjemahan:

    - English to Malay
    - Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris


    ....untuk sebarang dokumen termasuk:


    -  Tugasan/'Assignment' , 'Resume', Tesis, Artikel, Laporan, Buku, ebook,  Perjanjian, Lirik, Kertas kerja,  'Presentation', dll...


    Khidmat  kami merangkumi seluruh Malaysia -  Johor, Kedah, Kuala Lumpur, Melaka,  N. Sembilan, Pahang, Perak, Perlis,  Sabah, Sarawak, Selangor,  Terenganu, Pulau Pinang, Labuan, Cyberjaya,  Putrajaya, Kelantan dan  luar negara.



    Prosedur penterjemahan :

    1. Emelkan DOKUMEN yang ingin diterjemah ke - " Bursacourse@gmail.com "

    2. SMS ke 0166054012 untuk maklumkan kami.

    3. Kami akan reply dengan "Quote Harga" serta info akaun pembayaran.

    4. Deposit ke akaun pembayaran dan kerja penterjemahan akan dimulakan.

    5. Dokumen yang telah siap diterjemah akan dihantar selepas baki dijelaskan.


    *Minimum 5 muka surat.

    *Harga berdasarkan bilangan perkataan/muka surat, masa yang perlu, dan kesukaran.








    .


    Last edited by anissophea on Tue Mar 03, 2015 11:30 pm; edited 2 times in total

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Tue Oct 07, 2014 12:38 pm

    Untuk Kanak-kanak dan Dewasa


    Kursus English Online (Dewasa & Kanak-kanak) , yang boleh diikuti pada bila-bila masa mengikut kelapangan masa pelajar secara online dengan kadar yuran yang mampu bagi semua orang.

    KANDUNGAN KELAS ONLINE:
    - Pelajaran Grammar
    - Pelajaran Vocabulary
    - Latihan Listening (audio tersedia)
    - Latihan Speaking (ada pemeriksa sebutan)
    - Latihan Writing (ada pemeriksaan grammar)
    - Kamus English-Melayu
    - Belajar apa kesalahan yang biasa anda lakukan dalam BI


    KELEBIHAN KELAS ONLINE:
    - Pelajar tidak berasa malu jika ada kesalahan sebutan.
    - Boleh mengambil masa yang sesuai untuk belajar walaupun di tengah malam.
    - Tidak perlu bersusah payah datang ke pusat belajar.



    daftar @ http://www.MyCambridge.blogspot.com



    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Wed Oct 15, 2014 4:42 pm

    Ayat Simple Past Tense dari WhatsApp

    Antara situasi yang perlu kita gunakan Simple Past Tense ialah ketika menceritakan sesuatu perbuatan yang bermula di masa lepas dan sudah berakhir di masa lepas juga. Adalah tidak penting untuk kita menyatakan bila berakhirnya sesuatu perbuatan/peristiwa itu. Yang penting, ia berlaku dan sekarang ia sudah tidak berlaku lagi. Perhatikan ayat di bawah;

    Once upon a time…

    When Window was just a square hole in a room, Application was something written in a paper.

    When Keyboard was a Piano and Mouse was just an animal.

    When File was an important office material and Hard Drive was just an uncomfortable road trip.

    When Cut was done with knife and Paste with glue.

    When Web was a spider’s home and Virus was a flu.

    When Apple and Blackberry were just fruits….

    That was when we had a lot of time for Family and Friends… Smile

    Kata kunci bagi keseluruhan ayat ini ialah ungkapan ‘Once upon a time’. Ia bermaksud satu ketika dahulu. Jadi, apabila anda ingin menggunakan ungkapan ini, secara automatik kata kerja selepas ini adalah berbentuk Simple Past Tense.

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Tue Oct 21, 2014 5:53 pm


    Panggilan Terakhir/Last Call! - Kelas Bahasa Inggeris (Dewasa) di Seremban / Puchong-Putrajaya / Klang- Shah Alam : 1 November 2014 (Sabtu).


    Dimaklumkan ini adalah Panggilan Terakhir untuk Kelas Persendirian Bahasa Inggeris Dewasa (atas 16 tahun) bagi Seremban / Puchong-Cyberjaya / Klang- Shah Alam iaitu pada 1 November 2014 , pendaftaran boleh dibuat sekarang di http://MyCambridge.co.nr.

    *Tinggal beberapa hari shj lagi untuk mendaftar



    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Wed Oct 29, 2014 4:21 pm

    Panggilan Terakhir/Last Call! - Kelas Bahasa Inggeris (Dewasa) di Puchong- Putrajaya & Seremban - 1 November 2014 (Sabtu).

    Dimaklumkan ini adalah Panggilan Terakhir untuk Kelas Persendirian Bahasa Inggeris Dewasa (atas 16 tahun) bagi Seremban / Puchong-Cyberjaya iaitu pada 1 November 2014 , pendaftaran boleh dibuat sekarang di http://MyCambridge.co.nr.

    *Tinggal 2 hari shj lagi untuk mendaftar





    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Thu Nov 06, 2014 4:06 pm

    In atau During?

    In atau During?

    Dua prespositions ini kadang kala mengelirukan kita. In dan During, kedua-duanya boleh digunakan untuk menyatakan sesuatu yang berlaku dalam tempoh masa tertentu.



    Contohnya;


    I was on holiday during May. (Saya bercuti pada bulan Mei)
    ATAU
    I was on holiday in May. (Saya bercuti pada bulan Mei)


    In boleh menunjukkan kedudukan. Namun, tidak bagi During.

    Contoh;
    I saw him in his office. (Saya nampak dia di pejabatnya.) (BUKAN – I saw him during his office.)

    During pula lebih sesuai digunakan ketika kita menyatakan sesuatu tempoh secara keseluruhannya.

    Contoh;
    He was in the hospital during the whole of August. (BUKAN – He was in the hospital in the whole of August.)


    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Wed Nov 19, 2014 4:01 pm

    Panggilan Terakhir/Last Call! - Kelas Bahasa Inggeris (Dewasa) @ 22 Nov 2014 (Sabtu).

    Dimaklumkan ini adalah Panggilan Terakhir untuk Kelas Persendirian Bahasa Inggeris Dewasa (atas 16 tahun) bagi Daerah Klang- Shah Alam / Seremban / Puchong-Cyberjaya iaitu pada 22 Nov 2014 (Sabtu) , pendaftaran boleh dibuat sekarang di http://MyCambridge.co.nr.

    *Tinggal beberapa hari shj lagi untuk mendaftar





    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Wed Nov 26, 2014 4:06 pm

    Meningkatkan kemahiran berkomunikasi Bahasa Inggeris anda dengan membaca


    Saya sering menasihatkan pelajar-pelajar saya agar banyakkan membaca bahan-bahan dalam bahasa Inggeris kerana secara peribadinya, membaca bahan-bahan dalam bahasa Inggeris telah banyak membantu saya untuk menjadi lebih mahir dalam bahasa Inggeris.
    Apabila kita membaca dalam bahasa Inggeris ini bermakna bahawa kita menggunakan otak anda dalam cara yang sangat aktif. Membaca adalah satu proses yang sangat aktif. Apabila anda membaca teks, anda perlu melakukan beberapa atau semua perkara berikut:


    i. Bayangkan adegan-adengan dalam kepala anda
    ii. Memahami dengan jelas apa yang penulis cuba perkatakan
    iii. Bersetuju atau tidak bersetuju dengan apa yang telah ditulis oleh penulis.

    Kelebihan Membaca
    Apabila anda belajar bahasa Inggeris, aspek mendengar, bercakap dan menulis adalah penting, tetapi membaca juga akan amat membantu kita untuk menadi mahir dalam masa yang singkat.

    Terdapat banyak kelebihan yang berkaitan dengan membaca, termasuk:

    Peningkatan perbendaharaan dalam konteks

    Anda biasanya akan menghadapi perkataan baru apabila anda membaca. Jika terdapat terlalu banyak perkataan baru untuk anda, maka tahap adalah terlalu tinggi dan anda perlu membaca sesuatu yang mudah. Tetapi jika terdapat, katakan, maksimum lima perkataan baru setiap halaman, anda akan belajar perbendaharaan kata ini mudah. Anda mungkin tidak perlu untuk menggunakan kamus kerana anda boleh meneka makna dari seluruh teks (dari konteks). Bukan sahaja anda mempelajari perkataan-perkataan baru, tetapi anda melihat mereka sedang digunakan secara semula jadi.

    Model Untuk Menulis

    Apabila anda membaca, ia memberikan anda satu contoh yang baik untuk menulis. Teks yang anda membaca menunjukkan kepada anda struktur dan ungkapan yang boleh anda gunakan apabila anda menulis.

    Melihat Struktur Pembinaan Ayat Yang Betul Dalam Bahasa Inggeris

    Apabila orang menulis, mereka biasanya menggunakan Bahasa Inggeris yang ‘betul’ dengan struktur tatabahasa yang betul. Ini tidak selalunya benar apabila orang bercakap kerana kadang-kadang orang banyak bercakap dalam bahasa Inggeris yang informal danj juga kurang tepat tatabahasa ia. Jadi, dengan membaca anda lihat dan belajar Bahasa Inggeris tatabahasa secara semulajadi.

    Belajar Mengikut Tempo Anda Sendiri

    Anda boleh membaca dengan cepat atau perlahan-lahan mengikut tempo yang anda suka. Anda boleh membaca sepuluh muka surat dalam masa 30 minit, atau mengambil masa satu jam untuk meneroka hanya satu halaman. Ianya tidak penting. Pilihan adalah milik anda. Anda tidak boleh dengan mudah melakukan hal ini apabila bercakap atau mendengar. Ini adalah salah satu kelebihan besar membaca kerana orang yang berlainan bekerja pada kelajuan yang berbeza.

    Faedah peribadi
    Jika anda memilih untuk membaca sesuatu yang anda suka, ia sebenarnya boleh menarik minat anda untuk membaca dan ianya akan menyeronokkan anda. Sebagai contoh, jika anda ingin membaca tentang bola sepak dalam bahasa anda sendiri, mengapa tidak membaca tentang bola sepak dalam bahasa Inggeris? Anda akan mendapatkan maklumat mengenai bola sepak dan memperbaiki Bahasa Inggeris anda pada masa yang sama.
    Lima Tips untuk Membaca

    Petua # 1
    Cuba untuk membaca di tahap yang betul. Baca sesuatu yang anda (lebih atau kurang) boleh faham. Jika anda perlu untuk berhentikan setiap tiga perkataan untuk merujuk kepada kamus, ianya akan membosankan anda dan akan membuat anda kurang minat untuk meneruskan tabiat membaca itu.Pastikan bahan bacaan yang anda pilih itu tidak terlalu susah dan tidak terlalu mudah bahasa ia.Jika terlalu mudah pula, anda tidak akan belajar perkataan-perkataan baru dalam bahasa Inggeris.

    Petua # 2

    Buat kamus perbendaharaan kata anda sendiri untuk perkataan-perkataan baru yang anda jumpa dalam pembacaan anda. Jika terdapat empat atau lima perkataan baru pada halaman, tulis mereka dalam kamus anda atau buku perbendaharaan kata anda itu. Tetapi anda tidak perlu untuk menulis mereka semasa anda membaca. Sebaliknya, cuba untuk meneka makna mereka semasa anda membaca; menandakan mereka dengan pen; kemudian kembali apabila anda telah selesai membaca untuk memeriksa dalam kamus dan menambah perkataan-perkataan itu dalam buku perbendaharaan kata anda.

    Petua # 3
    Cuba untuk membaca dengan kerap. Sebagai contoh, cuba membaca untuk masa yang singkat sekali sehari. Lima belas minit setiap hari adalah lebih baik daripada dua jam setiap hari Ahad. Tetapkan masa membaca anda itu. Sebagai contoh, anda boleh membaca selama lima belas minit apabila anda pergi ke katil, atau apabila anda bangun, atau pada waktu makan tengahari.

    Petua # 4
    Bersedia. Pastikan anda ada bahan-bahan yang diperlukan semasa membaca iaitu:
    i. Sesuatu untuk dibaca
    ii. Penanda atau highlighter untuk menyerlahkan perkataan-perkataan yang sukar
    iii. Kamus
    iv. Kamus anda atau buku perbendaharaan kata anda
    v. Pen untuk menulis perkataan baru

    Petua # 5
    Baca apa apa yang anda MINATI. Pilih sebuah majalah atau buku tentang subjek yang anda suka.
    Adalah amat diharap artikel saya kali ini dapat membantu bagaimana membaca boleh membantu anda untuk menjadi lebih mahir dalam bahasa Inggeris.Bermula 2012 dan 2013 ini saya akan cuba untuk lebih aktif menulis untuk membantu anda semua di sini untuk menjadi mahir dalam masa yang singkat.





    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Wed Dec 03, 2014 4:06 pm

    Abbreviation Bahasa Inggeris yang diguna pakai di media sosial :
    *Tak lah tergaru-garu kepala bila kawan hantar ni Wink

    ADN = Any Day Now
    AFAIK = As Far As I Know
    AFK = Away From Keyboard
    AKA = Also Known As
    ASAP = As Soon As Possible
    ATM = According To Me
    ATTN = Attention

    BAK = Back At the Keyboard
    BBIAB = Be Back In A Bit
    BBL = Be Back Later
    BBS = Be Back Soon
    BFN = Bye For Now
    BIF = Basis In Fact
    BION = Believe It Or Not
    BL = Belly Laughing
    BRB = Be Right Back
    BTA = But Then Again
    BTT = Back To Topic
    BTW = By The Way

    CMIIW = Correct Me If I’m Wrong
    CU = see you
    CUA = Common User Access
    CUL = see you Later
    CWYL = Chat With Ya Later
    CYO = See You Online

    DBA = Doing Business As
    DIKU? = Do I Know You?
    DITYID? = Did I Tell You I’m Distressed?
    DIY = Do It Yourself
    DTRT = Do The Right Thing

    EMFBI = Excuse Me For Butting In
    EOM = End Of Message
    EOS = End Of Show
    EOT = End Of Thread

    FTF = Face To Face
    FAQ = Frequently Asked Question(s)
    FISH = First In, Still Here
    FOMCL = Falling Off My Chair Laughing
    FUD = Fear, Uncertainty & Doubt
    FWIW = For What It’s Worth
    FYA = For Your Amusement
    FYEO = For Your Eyes Only
    FYI = For Your Information

    GA = Go Ahead
    GAL = Get A Life
    GIGO = Garbage In, Garbage Out
    GIWIST = Gee, I Wish I’d Said That
    GMTA = Great Minds Think Alike
    GOL = Giggling Out Loud
    GRD = Grinning, Running & Ducking
    GTG = Got to Go
    GWS = Get Well Soon
    GTRM = Going To Read Mail

    HHOK = Ha Ha, Only Kidding
    HHOS = Ha Ha, Only Serious
    HNG = Horny Net Geek
    HTD = Have To Disagree
    HTH = Hope This Helps
    HTHBE = Hope This Has Been Enlightening

    IAC = In Any Case
    IAG = I’m A Genius
    IAE = In Any Event
    IANAL = I Am Not A Lawyer
    IC = I see
    ICAM = I Couldn’t Agree More
    ID = I Disagree
    IHA = I Hate Acronyms
    IIRC = If I Remember Correctly
    ILY or ILU = I Love You
    IMAO = In My Arrogant Opinion
    IMCO = In My Considered Opinion
    IMHO = In My Humble Opinion
    IMNSHO = In My Not So Humble Opinion
    IMO = In My Opinion
    IOW = In Other Words
    IPN = I’m Posting Naked
    IRL = In Real Life
    IRT = In Real Time
    ITA = I Totally Agree
    ITD = I Totally Disagree
    ITRW = In The Real World
    IOW = In Other Words

    JAT = Just A Thought
    JAPRI = Jalur Pribadi
    JFU = Just For You
    JIC = Just In Case
    JK = Just Kidding (or Joke)
    JMHO = Just My Humble Opinion
    JMO = Just My Opinion

    KWIM? = Know What I Mean?

    L8R = Later
    LBAY = Laughing Back At You
    LD = Later Dude
    LDR = Long=Distance Relationship
    LLTA = Lots and Lots of Thunderous Applause
    LMAO = Lauging My Ass Off
    LOL = Laughing Out Loud or Lots Of Luck
    LOLBAY = Laughing Out Loud Back At You
    LTM = Laugh To Myself
    LTNS = Long Time No See

    M/F? = Male or Female?
    MEGO = My Eyes Glazed Over
    MHOTY = My Hat’s Off To You
    MINK = Multiple Income No Kids
    MMHA2U = My Most Humble Apologies to you
    MOOS or MOTOS = Member Of The Opposite Sex
    MOSS or MOTSS = Member Of The Same Sex
    MOTD = Message Of The Day
    MOTO = Member Of The Opposant
    MUD = Multi=User Dungeon (or Dimension)

    NBIF = No Basis In Fact
    NBIR = No Basis In Reality
    NW = No Way
    NP = No Problem
    NRN = No Reply Necessary

    OIC = Oh, I see
    OLL = On=Line Love
    OMG = Oh My God
    OOT = Out Of Topic
    OOTB = Out Of The Box
    OPM = Other People’s Money
    OTF = On The Floor
    OTOH = On The Other Hand
    OTOOH = On The Other, Other Hand
    OTP = On The Phone
    OTTH = On The Third Hand
    OTTOMH = Off The Top Of My Head
    OTW = On the Way

    PANS = Pretty Awesome New Stuff
    PC = Politically Correct or Personal Computer
    PDA = Public Display of Affection
    PDQ = Pretty Darn Quick
    PEBCAK = Problem Exists Between Chair And Keyboard
    PGB = Pengertiannya Gitu Bang
    PI or PIC = Politically Incorrect
    PITA = Pain In The Ass
    PMFJI = Pardon Me For Jumping In
    PMJI = Pardon My Jumping In
    POTS = Plain Old Telephone Service (or Pretty Old Tired Stuff)
    POV = Point Of View
    PPL = Peed Pants Laughing or People

    RL = Real Life
    ROAR = laughing as loud as a lion
    ROFL = Rolling On Floor Laughing
    RP = Romantic Partner
    RPG = Role Playing Games
    RSN = Real Soon Now
    RTM = Read The Manual or Message
    RW = Real World
    RYO = Roll Your Own

    SINK = Single Income No Kids
    SITD = Still In The Dark
    SO = Significant Other
    SOL = Smiling Out Loud
    SOMY? = Sick Of Me Yet?
    SOS = Someone On Shoulder
    STD = Sick To Death
    STS = Sorry To Say

    TAF = That’s All Folks
    TAFN = That’s All For Now
    TANSTAAFL = There Ain’t No Such Thing As A Free Lunch
    TBH = To Be Honest
    TCN = Take Care Now
    TFH = Thread From Hell
    TFI = The Fact Is
    TFM = Thanks From Me
    TFMT = Thanks From Me Too
    TFS = Thank For Sharing
    TGIF = Thank God It’s Friday
    TGTBT = Too Good To Be True
    TFRM = Thanks For Remind Me
    THX = Thanks
    TIA = Thanks In Advance
    TIC = Tongue In Cheek
    TIG = This Is Great
    TIIC = The Idiots In Charge
    TLA = Three=Letter Acronym
    TPTB = The Powers That Be
    TTFN = Ta Ta For Now
    TTYL = Talk To You Later
    TQ or TX or TXS or THX = Thanks (or Thank You)
    TYSM = Thank You So Much
    TYVM = Thank You Very Much

    UAPITA or YAPITA = You’re A Pain In The Ass
    USTM or YSTM = You Should Thanks Me

    VWP = Very Well Put

    W4W = Word for Word
    WAGS = What A Great Story
    WAI = What An Inspiration!
    WB = Welcome Back
    WDALYIC? = Who Died And Left You In Charge?
    WFM = Works For Me
    WIBNI = Wouldn’t It Be Nice If
    WP = Well Put
    WT? = What/Who The?
    WTH? = What The Hell?
    WTG = Way To Go
    WTGP? = Want To Go Private?
    WTS = With That Said
    WU? = What’s Up?
    WUF? = Where are you From?
    WYSIWYG = What You See Is What You Get

    XOXO = kisses and hugs
    XX = kisses

    YAAG = You Are A Genius
    YABR = You Are Being Replaced
    YGBSM = You’ve Gotta Be Shittin’ Me
    YMMV = Your Mileage May Vary
    YRR = You ‘R’ Right
    YVMW = You’re Very Much Welcome
    YOLO = You Only Live Once

    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Wed Dec 10, 2014 4:18 pm

    Pelajar IPT lemah bahasa Inggeris….


    Dewasa ini, masalah kelemahan menguasai bahasa Inggeris semakin serius di kalangan pelajar-pelajar tidak kira di peringkat sekolah rendah, menengah atau di peringkat universiti. Lebih membimbangkan lagi, masalah ini menular di kalangan pelajar Melayu. Di sini, saya ingin mengkhususkan kepada kelemahan pelajar IPT dalam mengusai bahasa Inggeris. Mari kita sama-sama fikirkan mengapakah masalah ini berlaku khususnya di kalangan pelajar Melayu?

    Dalam rencana ini, saya ingin memfokuskan permasalahan kepada pelajar-pelajar di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Seperti yang kita sedia maklum, USIM menggunakan bahasa Inggeris dan bahasa Arab sebagai bahasa pengantar. Tetapi ada segelintir dari pelajar-pelajarnya masih lagi lemah dalam menguasai bahasa Inggeris. Menurut Cik Juliana Niza bt Ismail Adnan, penyelaras program MUET di Universiti Sains Islam Malaysia, beliau berpendapat punca pelajar USIM lemah bahasa Inggeris adalah berpunca dari pemikiran mereka yang tidak maju. Pelajar USIM selalu berpendapat jika bertutur dalam bahasa Inggeris, mereka akan melupakan bahasa Melayu.

    Menurut beliau lagi, pelajar-pelajar juga jarang mempraktikkan bahasa Inggeris yang mereka pelajari. Dengan lebih jelas lagi pelajar-pelajar teramat malas untuk membuat ulangkaji dan mereka juga tidak memgamalkan ilmu yang mereka pelajari di dalam kelas. Kebanyakkan pelajar-pelajar USIM juga terlalu kurang membaca bahan bahasa Inggeris, tidak mengambil tahu isu-isu semasa dan pemikiran mereka terlalu cetek. Mereka tidak mempunyai minat untuk membaca suratkhabar bahasa Inggeris dan pelajar-pelajar juga terlalu memfokuskan minat mereka kepada bacaan yang berbentuk hiburan sahaja contohnya mereka lebih berminat kepada suratkhabar hiburan seperti Kosmo dan Harian Metro. Cik Juliana Niza menambah lagi pendapat beliau mengatakan bahawa pelajar-pelajar akan membaca bahan bahasa Inggeris apabila disuruh sahaja. Normalnya, seseorang akan lebih terasa bosan apabila melakukan sesuatu dengan paksaan dan begitu juga dengan pelajar-pelajar akan cepat bosan apabila membaca sesuatu bahan yang mereka tidak suka. Faktor ini juga secara tidak langsung menyumbangkan kepada kelemahan pelajar USIM dalam menguasai bahasa Inggeris dan juga lemah di dalam MUET. Inilah yang membimbangkan kerana jika pelajar-pelajar tidak lulus MUET, sukar bagi mereka untuk mendapat pekerjaan di masa akan datang.

    Bagi pendapat Puan Suhaili Abdul Jalil pula yang merupakan pensyarah bahasa Inggeris dari Unit Bahasa Inggeris USIM berpendapat, punca pelajar-pelajar lemah menguasai bahasa Inggeris adalah kebanyakan pelajar-pelajar USIM memandang bahasa Inggeris hanya sebagai subjek. Mereka belajar bahasa Inggeris semata-mata untuk lulus dalam peperiksaan. Mereka juga menganggap bahasa Inggeris adalah sesuatu yang membosankan dan menyusahkan. Apabila mereka telah menganggap begitu, terlalu mustahil bagi mereka untuk meminati bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar juga tidak mahu melatih diri mereka untuk mencuba berulang kali bertutur dalam bahasa Inggeris antara satu sama lain. Kebanyakkan pelajar Melayu tidak mahu mencuba dan takut kepada kesalahan.

    Pelajar- pelajar juga mempunyai sifat malu untuk bertutur dalam bahasa Inggeris. Sesetengah daripada mereka menganggap apabila bertutur dalam bahasa itu, mereka akan diejek dan dipulaukan. Inilah masalah pelajar Melayu, takut kepada ejekan rakan-rakan sehingga membawa keburukan kepada diri sendiri. Hakikatnya, pelajar Cina lebih maju dan pakar dalam bahasa Inggeris kerana mereka berani mencuba dan tidak takut kepada ejekan-ejekan yang boleh melemahkan diri mereka. Pelajar USIM juga tidak mahu mengubah sikap mereka dan hanya bergantung semata-mata kepada pensyarah-pensyarah untuk memajukan mereka. Sepatutnya di peringkat universiti tidak berlaku lagi perkara sebegini. Pelajar-pelajar sepatutnya berusaha sendiri untuk memperbaiki kelemahan diri. Pelajar-pelajar sepatutnya mencari pensyarah bukan pensyarah yang mencari pelajar. Tetapi sekarang ini, kebanyakan pensyarah yang berusaha untuk memperbaiki kelemahan pelajar yang lemah menguasai bahasa Inggeris.

    Menurut pendapat Puan Milazita Md Zin, seorang guru bahasa Inggeris dari Pahang, melalui pengalamannya mengajar bahasa Inggeris, beliau berpendapat punca pelajar lemah bahasa Inggeris adalah disebabkan latar belakang sosial pelajar itu. Pelajar luar bandar kurang terdedah dengan penggunaan bahasa Inggeris. Disebabkan itu, mereka terlalu terhad untuk menggunakan bahasa Inggeris. Mereka juga mempunyai pengetahuan yang sedikit terhadap bahasa Inggeris dan tidak memberi peluang untuk berinteraksi. Pelajar juga kurang motivasi diri terhadap kepentingan bahasa Inggeris. Mereka malas untuk mengulangkaji dan menambah pengetahuan dari segi pemahaman terhadap ayat-ayat Inggeris yang sukar.

    Beliau menambah lagi pelajar mempelajari bahasa Inggeris hanya untuk lulus peperiksaan. Sikap ini ada pada kebanyakan pelajar dan menyebabkan mereka tidak mahu ambil tahu terhadap perkataan baru yang tidak pernah didengar. Mereka hanya bergantung kepada kurikulum sedia ada. Pelajar-pelajar juga malu untuk menyebut perkataan Inggeris. Mereka tiada keyakinan diri untuk bertutur dan mengalami masalah untuk menyebut sesetengah perkataan dengan betul. Kebanyakan pelajar kurang pengetahuan dari aspek tatabahasa. Contoh paling mudah apabila pelajar yang kurang menguasai tatabahasa ini menulis sesuatu topik dalam bahasa Inggeris tidak dapat menulis sesuatu perkataan itu. Inilah hakikat yang berlaku kepada pelajar Melayu yang lemah menguasai bahasa Inggeris.
    Pelajar-pelajar juga tidak mahu “menjelajah” dengan lebih mendalam terhadap bahasa Inggeris dan terlalu obses dengan bahasa itu. Mereka menganggap bahasa Inggeris sukar difahami dan sukar untuk digunakan dalam kehidupan seharian. Mengapa pelajar IPT mempunyai pemikiran yang terlalu cetek terhadap bahasa antarabangsa ini sedangkan bahasa Inggeris amat penting untuk membawa seseorang itu kearah kemajuan.

    Bagi pendapat Noraina bt Mohd Mustaffa pelajar dari Kuala Lipis, Pahang, beliau berpendapat punca pelajar lemah bahasa Inggeris ialah kebanyakan dari mereka kurang tatabahasa, tiada keyakinan diri dan malas untuk berusaha lebih untuk memantapkan bahasa Inggeris mereka. Kebanyakan pelajar hanya bergantung kepada guru-guru sahaja. Mereka seolah-olah tidak mahu berdikari sendiri dan hanya menunggu guru-guru “menyuapkan” ilmu kepada mereka. Mentaliti pelajar-pelajar juga masih berada di takuk lama dan tidak mahu menerima bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu.

    Memandangkan masalah ini terlalu serius, kita sepatutnya memikirkan cara-cara untuk mengatasi pelajar-pelajar yang lemah bahasa Inggeris ini. Pelajar-pelajar sepatutnya berusaha lebih dalam memperbaiki diri mereka. Dapatkan bimbingan dari pensyarah-pensyarah bahasa Inggeris apabila mempunyai masalah dalam bahasa Inggeris, menghadiri kelas pemantapan bahasa Inggeris dan memperbanyakkan bahan bacaan bahasa Inggeris serta tatabahasa bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar juga seharusnya memiliki idea yang matang dalam sesuatu isu untuk memudahkan lagi pelajar menghuraikan isi dengan terperinci. Perbanyakan juga membaca istilah-istilah bahasa Inggeris untuk memantapkan lagi penguasaan dalam bahasa Inggeris. Pelajar-pelajar jangan terlalu menghadkan pemikiran mereka jika mahu pandai menguasai bahasa Inggeris.

    Sememangnya kita tidak boleh menafikan bahawa bahasa Inggeris mempunyai kepentingan yang besar didalam hidup kita terutamanya kepada pelajar-pelajar. Bahasa Inggeris adalah bahasa global, bahasa kemajuan dan bahasa komunikasi yang utama selain bahasa Melayu. Bahasa Inggeris juga amat penting untuk melayakkan diri kita berada setaraf dengan era globalisasipada masa sekarang dan akan datang. Seharusnya kita terutama pelajar-pelajar perlu ada kesedaran terhadap penguasaan bahasa Inggeris bukan bermakna kita mendaulatkan bahasa “penjajah” itu, tetapi untuk membawa kita setaraf dengan kemajuan dunia hari ini. Bahasa Melayu tetap berdaulat di hati orang Melayu dan tiada alasan untuk kita tidak boleh menguasai bahasa Inggeris seperti orang lain. Pepatah ada mengatakan “Nak seribu daya, tak nak seribu dalih”. Hanya orang malas sahaja yang tidak mahu mengubah diri mereka.

    Dalam dunia ini, tiada perkara yang mustahil untuk kita lakukan. Sedangkan orang kafir boleh menguasai bahasa Arab, mengapa kita tidak boleh menguasai bahasa Inggeris? Semua ini bermula dari diri kita sendiri. “Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan”. Siapa yang berusaha maka dialah yang beroleh kejayaan. Segala amal dan usaha di dalam hidup kita adalah didorong oleh fikiran dan batin kita. Di dalam batin kita terletak pertimbangan di antara buruk dan baik, cantik atau jelik. Sedangkan agama Islam menyukai dan amat menggalakkan umatnya berusaha untuk memajukan diri mereka. Kita diberi akal untuk menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Pelajar-pelajar USIM seharusnya mengambil inisiatif untuk memahirkan lagi penguasaan dalam bahasa Inggeris setanding dengan pelajar-pelajar universiti yang lain.




    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Tue Dec 16, 2014 4:25 pm

    semalam citer pasal Simple Present Tense kan, so hari ni nak sambung pasal Simple Past Tense pulak. Sebelum tu kita rungkai dulu maksud perkataan simple past tense dulu yek.

    Simple - mudah

    Past - telah berlalu

    Tense - masa

    So, keseluruhan topik ni adalah mengenai penggunaan kata yang menunjukkan peristiwa yang telah berlaku. Kalau nak tau soalan tu pasal simple past tense ke tak, cuba perhatikan perkataan2 di bawah ni yang menggambarkan masa suatu ayat atau peristiwa itu berlaku.

    Yesterday

    Last week / weekend

    Last month / year

    Last night

    This morning / afternoon / evening

    Just now

    Few days ago

    Examples:-

    1. It rained last night. atau It was raining last night

    2. We left at 1:00 p.m atau We were leaving at 1:00 p.m

    3. They played football yesterday. atau They were playing football yesterday.





    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Wed Dec 24, 2014 4:25 pm

    Pada kebiasaan was dan were digunakan selepas subjek atau modified verb (kata kerja yang telah diubah) digunakan dalam ayat2 Simple Past Tense. Penggunaan was dan were hampir menyerupai penggunaan is dan are dimana subjek singular (seorang atau 1) kecuali You akan menggunakan was. Manakala subjek plural (2 atau lebih) menggunakan were.

    Pronouns Verb to be (was )
    I
    He
    She
    It
    Ali
    The boy
    The tiger
    The box


    ==========================
    Pronouns Verb to be ( were )

    You
    We
    They
    Ali & Razali
    The girls
    The tigers
    The boxes





    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Wed Dec 31, 2014 3:57 pm

    GRAMMAR: SIMPLE PAST TENSE (bhgn 3)
    Jika anda menggunakan was atau were, gunakan verb + ing. Bagi verb yang memang tiada perubahan bentuk atau memang tidak menggunakan "ing".., gunakan tanpa "ing".Lihat contoh di bawah bersama-sama dengan kesilapan yang biasa dilakukan. Perhatikan penggunaan Verb yang betul ya.


    1.
    I was cooking just now. (betul)
    I was cooked just now. (salah)
    I cooked just now. (betul)

    2.
    The boys were climbing the hill last weekend. (betul)
    The boys were climbed the hill last weekend. (salah)
    The boys climbed the hill last weekend. (betul)

    3.
    Sew Mei was cleaning up her room. (betul)
    Sew Mei was cleaned up her room. (salah)
    Sew Mei cleaned up her room. (betul)

    4.
    They were refuse to tell us what was in the box. (betul)
    They were refused to tell us what was in the box. (salah)
    They refused to tell us what was in the box. (betul)


    5.
    We were reading the storybook this morning. (betul)
    We were read the story book this morning. (salah)
    We read the story book this morning. (betul)





    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Thu Jan 08, 2015 3:26 pm

    am, is, are

    Ketiga-tiga am, is, are bermakna ialah, adalah, sedang. Bagaimanapun :
    am digunakan selepas perkataan 'I'. is digunakan selepas perkataan 'he', 'she', 'it'. are digunakan selepas perkataan 'we', 'they'.
    Contoh am, is, are yang bermakna ialah (adalah):
    I am a boy saya (ialah) seorang lelaki he is a boy dia (ialah) seorang lelaki she is a girl dia (ialah) seorang perempuan it is a snake itu (ialah) seekor ular we are men kami (ialah) lelaki they are good mereka (adalah) bagus
    Contoh am, is, are yang bermakna sedang:

    I am angry saya (sedang) marah, saya marah ni I am hungry saya (sedang) lapar, saya lapar ni he is thirsty dia (sedang) haus she is tired dia (sedang) penat we are happy kami (sedang) gembira they are sad mereka (sedang) bersedih
    Dalam bahasa Melayu, penggunaan 'ialah' boleh ditinggalkan tetapi dalam bahasa Inggeris, penggunaannya adalah dimestikan.
    am, is, are boleh juga digunakan sebagai soalan. Apabila digunakan sebagai soalan, am, is, are bermakna adakah. Contoh :

    Am I look sad ? Adakah saya kelihatan sedih ? Is he tall ? Adakah dia tinggi ? Is she healthy ? Adakah dia sihat ? Are you good at math ? Adakah awak bagus dalam matematik ?
    am, is, are juga boleh bermakna kah dalam soalan. Contoh :

    Who am I ? siapa kah saya ? who is he ? siapa kah dia ? who are they siapa kah mereka ? what is this ? apa kah ini ? where are they ?dimana kah mereka ?




    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Thu Jan 22, 2015 4:25 pm

    I, me
    (Kedua-dua 'I' dan 'me' bermakna 'saya', tetapi terdapat perbezaan dalam penggunaannya).

    I am a boy - right - saya ialah seorang budak laki-laki
    Me a boy - wrong

    Show me the way - right - tunjukkan saya jalan itu
    show i the wayt - wrong

    Let me know - right - beritahu saya
    Let I know - wrong

    You and I - right - awak dan saya
    You and me - right

    I am happy - right - saya gembira
    Me happy - wrong

    Tell me - right - beritahu saya
    Tell I - wrong

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Fri Jan 30, 2015 4:12 pm

    he, him
    (Membezakan penggunaan he dengan him).

    he is angry - right - dia (sedang) marah
    him is angry - wrong

    dont look at him - right - jangan pandang dia
    dont look at he - wrong


    ====================================


    she, her
    (Membezakan penggunaan she dengan her).

    she is a girl - right - dia adalah seorang budak perempuan
    her is a girl - wrong

    dont look at her - right - jangan pandang pada dia
    dont look at she - wrong

    her book - right - buku dia
    she book - wrong





    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Tue Feb 03, 2015 5:03 pm

    they, them
    (Membezakan penggunaan they dengan them).

    They win - right - Mereka menang
    Them win - wrong

    look at them - right - Lihat mereka
    look at they - wrong

    we, us
    (Membezakan penggunaan we dengan us).

    we are angry - right - kami (sedang) marah
    us are angry - wrong

    dont look at us - right - jangan pandang pada kami
    dont look at we - wrong


    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Thu Feb 12, 2015 4:18 pm

    Apa yang berlaku dalam peperiksaan SPEAKING MUET (Kertas 2)

    · Masukkan dewan peperiksaan

    · Semak pengenalan anda dengan pemeriksa itu dengan mengemukakan kad pengenalan dan slip peperiksaan anda

    · Duduk seperti yang diarahkan oleh pemeriksa (Calon A, B, C atau D)

    · Baca soalan SAHAJA apabila anda dibenarkan untuk berbuat demikian. JANGAN menulis apa-apa di atas kertas soalan

    · Anda boleh meminta pemeriksa itu jika anda tidak memahami tugas anda SAHAJA selepas masa membaca satu minit

    · Anda diberi 2 minit untuk persediaan untuk pembentangan individu anda (Tugas A). JANGAN berbincang dengan calon-calon lain

    · Persembahan Individu (Tugas A) bermula (2 minit setiap satu) dengan calon A, diikuti oleh Calon B, C dan D.

    · Anda diberi 2 minit untuk menyediakan untuk perbincangan kumpulan anda (Unit B). JANGAN berbincang dengan calon-calon lain

    · Perbincangan Kumpulan (Unit B) bermula. Sesiapa pun boleh memulakan perbincangan. Anda diberi 10 minit untuk berbincang.

    · Tinggalkan bilik peperiksaan secara senyap-senyap. JANGAN mengambil apa-apa yang keluar dari bilik peperiksaan kecuali slip IC dan peperiksaan anda.

    Tips dan Teknik

    Penyediaan - 2 minit

    § membaca keadaan yang diberikan dengan teliti bagi memastikan anda memahami keadaan dan tugas di tangan

    § menulis perkataan utama dan aspek-aspek yang anda perlu berurusan dengan dalam keadaan

    § tuliskan semua idea-idea anda menggunakan nota ringkas atau peta minda

    § JANGAN cuba untuk menulis semua yang anda ingin katakan

    § nombor atau urutan idea anda dengan cara yang logik supaya ia menunjukkan perpaduan yang baik dan matang pemikiran

    Persembahan individu

    § mulakan dengan ucapan penonton anda

    § bercakap dengan jelas dan cukup kuat untuk mereka di dalam bilik peperiksaan untuk mendengar anda

    § bertujuan untuk ketepatan tatabahasa dan bercakap dalam ayat yang lengkap

    § jika anda buntu, menyusun semula apa yang anda ingin katakan dalam bahasa yang mudah. Jika masih tidak boleh diteruskan, meninggalkan idea itu dan beralih kepada perkara seterusnya yang anda mahu bercakap tentang

    § membuat hubungan mata dengan pemeriksa dan calon-calon lain

    § JANGAN dibaca dari skrip

    § Anda hanya dibenarkan pergerakan tangan sedikit tetapi tidak pergi ke laut

    Perbincangan Kumpulan

    § Mendengar dengan penuh perhatian

    § Jangan lupa untuk bercakap tentang tugas di tangan dan JANGAN keluar dari titik

    § Menjadi Pemain pasukan dan JANGAN memonopoli perbincangan

    § Bantuan, cepat dan menggalakkan orang lain untuk menyumbang kepada perbincangan

    § bahawa anda menghargai apa yang orang lain telah berkata dengan menggunakan ungkapan yang sesuai Show

    § Jika anda tidak bersetuju dengan seseorang, menyatakan perbezaan pendapat anda dengan sopan dan memberikan sebab-sebab anda

    § Paparkan keupayaan anda untuk menguruskan perbincangan dengan menunjukkan, mengekalkan dan menyimpulkan perbincangan

    Apabila mendengar daripada orang lain

    § mendengar dengan penuh perhatian

    § mengambil nota pendek

    § JANGAN menulis segala-galanya yang sedang berkata

    § JANGAN melakukan kerja anda sendiri

    § JANGAN mengganggu penceramah atau lulus komen

    gunakan bahasa badan yang sesuai seperti mengangguk-angguk kepala anda




    .

    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Thu Feb 26, 2015 4:49 pm

    my, his, her, our, your, their, its
    my, his, her, our, your, their, its membayangkan kepunyaan. Contoh :

    my book - buku saya
    her book - buku dia
    his book - buku dia
    their book - buku mereka
    our book - buku kami
    your book - buku awak
    its tail - ekornya

    mine, his, hers, yours, theirs, ours, its
    mine, his, hers, theirs, ours, yours, its membayangkan siapa punya. Contoh :

    mine - saya punya
    yours - awak punya
    his - dia punya
    hers - dia punya
    ours - kami punya
    its - ia punya

    thay book is mine - buku itu adalah saya punya
    that book is his - buku itu adalah dia punya
    this book is hers - buku ini adalah dia punya
    this book is yours - buku ini adalah awak punya
    these books are ours - buku-buku ini adalah kami punya
    those books are theirs - buku-buku itu adalah mereka punya
    this shit is its - najis ini dia (haiwan) punya


    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Thu Mar 05, 2015 4:27 pm

    was, were

    was, were digunakan bagi menandakan keadaan atau peristiwa yang telah berlaku. Ia lebihkurang bermaksud telah, sudah, dahulu.

    was digunakan selepas gantinama I, he, she, it. Contoh


    I was angry - saya (dahulu) marah
    he was hungry - dia (dahulu) lapar
    she was fat - dia (dahulu) gemuk
    it was red - ia (dahulu) merah

    were digunakan selepas gantinama they, we. Contoh :

    They were enemy - mereka (dulu) musuh
    We were class-mates - kami (dulu) rakan sekelas
    we were babies - kami (dahulu) bayi

    am, was
    (Membezakan penggunaan am dan was).

    I am happy - saya (sekarang) gembira.
    I was happy - saya (dahulu) gembira.

    I am angry - saya (sedang) marah
    I was angry - saya (dahulu) marah


    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Thu Mar 12, 2015 4:16 pm



    a, an bermakna suatu, satu, seorang, sebuah, sebiji, sekeping dan sebagainya. Contoh :

    a book - sebuah buku.
    a tree - sebatang pokok.
    a man - seorang lelaki.
    a girl - seorang wanita.

    an digunakan bila ejaan benda itu bermula dengan huruf a, e, i, o, u. Contoh :

    an egg - sebiji telur
    an owl - seekor burung hantu

    an juga digunakan bila ejaan benda itu bukan bermula dengan huruf a, e, i, o, u. tetapi bunyinya seperti huruf a, e, i, o, u. Contoh :

    an hour - satu jam

    the

    Perkataan the mempunyai beberapa maksud.

    Kadang-kadang the memberi makna bahawa hanya terdapat satu sahaja benda atau perkara itu dalam dunia ini. Contoh :

    The earth - bumi
    The air - udara
    The sun - matahari

    Kadang-kadang the juga memberi makna itu. Contoh :

    the car - kereta itu
    the shirt - baju itu
    the boy - budak itu

    Kadang-kadang the juga memberi makna ini. Contoh :

    at the moment - pada ini ketika >>> pada ketika ini.
    at the rate - pada ini kadar >>> pada kadar ini.

    Kadang-kadang the juga memberi makna yang. Contoh :

    the smaller ball - yang lebih kecil bola
    >>> bola yang lebih kecil.


    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Thu Mar 19, 2015 4:17 pm

    has, have, had

    has, have, had bermaksud ada, mempunyai, memiliki.

    has, have bermaksud ada, mempunyai, memiliki pada masa sekarang.
    had bermaksud ada, mempunyai, memiliki pada masa terdahulu.

    has digunakan selepas she, he, it.
    have digunakan selepas we, you, I, they.
    had digunakan selepas semuanya (she, he, it, we, you, I, they).
    Contoh :

    I have a cat - Saya (sekarang) ada seekor kucing
    She has a book - Dia (sekarang) ada sebuah buku
    He has a bicycle - Dia (sekarang) ada sebuah basikal
    You have a pencil - awak (sekarang) ada sebatang pensel
    They have fruits - Mereka (sekarang) ada buah-buahan
    It has tail - Ia (sekarang) ada ekor
    we have bicycles - kami (sekarang) ada basikal

    I had a fever yesterday - saya ada demam semalam
    She had a cat - dia pernah mempunyai seekor kucing
    I had scolded him - saya ada marah dia.
    you had a dream - awak pernah bermimpi
    we had red shoes - kami pernah ada kasut merah
    He had yellow pencil - dia pernah ada pensil kuning

    Apabila has, have dijadikan soalan, ia bermaksud sudahkah?. Contoh :

    has she tell you ? - sudahkah dia beritahu awak ?
    have they arrive ? - sudahkah mereka sampai ?

    had boleh juga bermaksud kalaulah. Contoh :

    Had you follow the rules, the accident would not happen
    - Kalaulah awak ikut peraturan, kemalangan itu tidak
    akan berlaku.


    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Thu Mar 26, 2015 4:50 pm

    do, does, did, done

    I do - Saya yang buat, memang saya
    I did - sayalah yang telah melakukannya
    She does - Dia (perempuan) yang buat
    She did - Dialah (perempuan) yang buat
    He does - Dia (lelaki) yang buat
    He did - Dialah (lelaki) yang buat
    They do - Mereka yang buat
    They did - Merekalah yang buat
    We do - Kami buat
    We did - Kamilah yang melakukannya

    Do you.. ? - Awak kah ? Adakah awak ?
    Does she...? - Dia kah ? Adakah dia ?
    Does he ...? - Diakah ? Adakah dia ?

    Did he ... ? - Diakah ? Adakah dia ?
    Did she ...? - Diakah ? Adakah dia ?


    anissophea
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 605
    Age : 34
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2014-09-25

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by anissophea on Tue Mar 31, 2015 8:23 am

    '...ed', '...en' :

    Akhiran '...ed', '...en' bermakna 'bangun kena buat'

    kill - bunuh
    killed - telah membunuh
    is killed - dibunuh
    was killed - telah dibunuh

    write - tulis
    wrote - telah menulis
    is written - ditulis
    was written - telah ditulis





    .

    Sponsored content

    Re: Kelas B.Inggeris (Dewasa) Shah Alam,Seremban,Putrajaya,ONLINE | Translation BM- BI

    Post by Sponsored content Today at 2:27 am


      Current date/time is Sun Dec 11, 2016 2:27 am