SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Bagaimana nak ubah Negatif menjadi Positif

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Bagaimana nak ubah Negatif menjadi Positif

    Post by lutau on Sun Jul 20, 2008 12:19 pm

    Kebanyakan kita susah mengubah fikiran menjadi lebih positif sebab kita terlalu
    banyak mendekatkan diri dengan perkataan-perkataan yang mencetuskan
    emosi negatif, lalu bersarang di memori kita. Akibatnya, kita susah nak lupa lalu susah untuk merubah diri kita menjadi orang yang berfikiran positif.

    Dari mana perkataan negatif tu muncul? Kebanyakannya dari berita, terutama politik, permusuhan, jenayah, ketidakpuashatian dan isu-isu hangat. Seringkali bila memperkatakan tentang sesuatu isu yang muncul di berita, kita jadi sakit hati, geram, kurang puas hati dan tidak setuju. Itu semua adalah emosi-emosi negatif.

    Dalam tak sedar, kita dah melatih minda supaya fokus pada yang negatif saja. Kesannya, apa saja yang kita lihat, fikir, dengar, lihat dan rasa adalah yang negatif. Sebab, minda kita dan terlatih untuk memandang aspek-aspek negatif saja dari pembacaan, pendengaran, perbincangan dan pemerhatian kita. Bayangkan jika Anda melakukan hal ini bertahun-tahun lamanya sepanjang Anda bekerja. Sometime, kita lagi suka berbincang hal-hal negatif bersama kawan-kawan tanpa menyedari kesannya. Bila fikiran negatif dah bersarang, perangai kita juga lebih cenderung menjadi negatif. Kita jadi pemarah, pendengus, pengomplen, kuat melawan dan tak mahu mendengar kata. Bagaimana kita nak mengubah ni semua?

    Jauhkan diri dari perkataan-perkataan yang mencetuskan emosi negatif, terutama yang muncul di berita seperti saya katakan tadi. Selepas itu, dekatkan diri dengan perkataan-perkataan positif yang Anda boleh dapati melalui artikel-artikel pembangunan diri, motivasi,CD ceramah dan video-video pakar motivasi yang banyak terdapat di pasaran. Hampirkan diri sehampir yang mungkin supaya Anda menjadi orang berfikiran positif, sepositif yang mungkin.

    Hidup menjadi lebih cemerlang bila kita berubah menjadi orang berfikiran positif, bertindak positif dan berkata yang positif. Ia juga membentuk kita menjadi lebih kuat berdepan apa jua cabaran.

    Sources : http://www.iMotivasi.com

    Guest
    Guest

    Re: Bagaimana nak ubah Negatif menjadi Positif

    Post by Guest on Mon Jul 21, 2008 12:58 pm

    Betul juga tue... tapi NEGATIF nie ada baik dan buruknya...
    cthnya..: Remaja skrg nie enda berubah selagi belum dpt
    NEGATIFnya.. uda dpt NEGATIFnya baru la kunun... mau berubah... siapa lai tue org mcm yg aku maksudkan...

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Bagaimana nak ubah Negatif menjadi Positif

    Post by lutau on Wed Jul 30, 2008 11:07 am

    alopp prenn..


    Ahaa..btul lah tu Dub...tp, pokok pangkalnya ialah HATI...kerana HATI adalah cermin peribadi dalaman mahupun luaran manusia. Dan manusia ini tidak ada yg perfect sepenuhnya. Dalam erti kata lain, manusia diciptakan dgn ciri2 kelebihan & juga kekurangan sama ada dari segi sikap, sifat mahupun takdir kehidupan kita itu sendiri.

    So, cermin2 diri kita dan nilai apakah kelebihan ataupun kekurangan yg kita miliki. Janganlah mudah memandang rendah atau ambil kesempatan ke atas kekurangan diri orang lain. Kerana kita juga belum tahu apa yg bakal kita lalui & hadapi pd hari2 yg akan datang..adakah hari2 yg akan datang memberi petanda BAIK pada diri kita secara tidak langsung, atau sebaliknya? dan adakah perkara BAIK itu kekal dalam kehidupan kita tanpa wujudnya unsur kelemahan @ kekurangannya?

    Dan saya percaya apa pun yg tidak baik berlaku atau timbul dlm diri kita & kehidupan kita, sebenarnya adalah hasil dr kesilapan yg mungkin kita pernah lakukan di masa lampau...hurmm..so, bersabar di dalam apa jua yg tidak baik yg menimpa kehidupan kita dan percayalah...yg BAIK itu tidak akan hadir dgn serta-merta tetapi untuk menjadi TIDAK BAIK, amatlah mudah dan senang dilakukan! So, siapapun diri kita..hanya diri kita sendiri yg lebih mengetahui selain sang Pencipta jua...


    love, peace n empathy... I love you

    lily_lady2326
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 2717
    Age : 26
    Location : di saaaaaaNa~
    Popular :
    7 / 1007 / 100

    Registration date : 2008-07-20

    Re: Bagaimana nak ubah Negatif menjadi Positif

    Post by lily_lady2326 on Mon Aug 18, 2008 9:00 pm

    Very Happy sy pun nda tau cemana mo cakap.. tp nak ubah negatif pada positip ni mmg ikut smangat dri jalah kan...

    sy banyak buat perkara negatif,conth dr segi perasaan hati, perbuatan, percakapan... kadang2 apa yg kita buat tak sempat di tafsir oleh otak,(risikonya) slalunya perkara bgini adalah negatif...tapi cemana mo ubah p positif mungkin melalui penyelesaian yang terbaik kepada masalah itu(negatif)

    negatif ni tetap akan cari positif untuk bergabung....
    iaitu masalah + penyelesaian= ... Basketball

    yang penting... yang negatif itu datang dr diri sy sindri yg positif itu dtg dr maha PENCIPTA... What a Face

    kita hanya mampu merancang tuhan yang menentukan....

    semua adalah diatas dasar ilmu yang ada di utak kita(buat baik tau buruk).... kta piQiak la sndri...

    Sponsored content

    Re: Bagaimana nak ubah Negatif menjadi Positif

    Post by Sponsored content Today at 2:25 am


      Current date/time is Sun Dec 11, 2016 2:25 am