SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Wang vs Cinta

    Share

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Wang vs Cinta

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Tue May 12, 2009 12:54 pm

    Smile i like ur post here mr.hardwork...:best:


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (o.egem.o) on Tue May 12, 2009 2:14 pm

    Hardwork Studio wrote:Sleep "duit duit dimana kau duit.... duit duit."... jenk jenk jenk(gitar kapok sa)

    :rock: "cant buy me love, love.... money cant buy me love".... (the beattles)

    :panas: "5 ribu saya tidak gantar, tapi jangan engkau manyasal, lapas kawin tiada boli baras, hujung2 minta bantu mantua, putung, putung gata"...yeeahhaaa aramaiti...

    Pendapat patik mamanda hulubalalang bukit padang kk,

    farao Adalah diutamakan Cinta daripada Uang... Sebagaimananya di zaman pemerintahan parameswara, lelaki mengahwini perempuan tidak menggunakan Uang.... Uang tidak perlu pada masa "Darurat kesan daripada penjajahan 100 hari Nipon.... Uang tiada nilainya, ia hanya kertas, dan bila2 boleh turun harga ataupun tiada harga disebabkan oleh manipulasi penyangak Uang seperti Uncle Goerge Soros.... kekekeke...
    Kerana Cinta, manusia berusaha sekuatnya mencari rezeki... rezeki sekarang disimbolikkan sebagai Uang.... Sebagai contoh(rancangan Bersamamu TV3) ..."Niatnya kerana cinta kepada anak dan isteri, sebuah keluarga yang hidup melarat di Selangor, tinggal di bawah jambatan bersama2 anak bini, makan sayur kangkung pungut tepi longkang, mandi air longkang, makan minum air longkang, kais pagi makan pagi, kais petang makan besok pagi....bila hujan atap bocor, bila panas atap zink panas lorrr... hidup manyak susah.... tetapi.... kenapa mereka masih hidup bersama2... berat sama dipikul, ringan sama dijinjing... susah senang, sekeluarga tetap bersatu menghadapi kemelaratan hidup.... semuanya kerana Cinta kepada isteri, suami dan anak2... begitu besarnya nilai cinta mereka daripada segala galanya... begitu utuhnya kesetiaan cinta... tanpa memikirkan Uang dan menggagahi segala kepayahan.... adakah Uang mampu memberikan kita semangat seperti mereka ini?....

    Hidup tanpa wang di zaman ini.... susah, tetapi masih boleh berusaha....biar miskin harta jangan miskin maruah...
    Hidup tanpa cinta di zaman ini.... susah, banyak harta, tetapi miskin jiwa,
    Apabila Tuhan menganugerahi wang dan kesenangan, ingatlah... itulah sehebat-hebat ujian daripada NYA.... Apabila Tuhan mentakdirkan kesusahan dan kemiskinan, bersyukurlah, itulah tandaya Tuhan mencintai hambaNYA.... Kerana Tuhan memandang sabar kepada hambaNYA... dan bukan pada harta hambaNYA itu....

    Kesimpulannya, pada pendapat saya,(yang hampir2 beliau sudah ne) tidak kira di zaman ini, atau di zaman 3000 masihi nanti ataupun di hari Kiamat nanti.... Cinta lah yang akan menyatupadukan manusia, bukannya wang, kerana wang laa, maruah tergadai, peperangan meletus, yang si tua berebutkan kuasa, yang si muda mengacuhkan senjata dan akhirnya memporakperandakan manusia....

    Aku pilih cinta, biarpun hidup makan nasi dagang sepanjang hayat, aku tetap cinta.... wakakakaka..... jiwaanggg karaattt tin minyak cap buruh.... Sleep



    caya la bro.. Smile

    JYNN
    Orang Lama
    Orang Lama

    Female
    Number of posts : 391
    Age : 106
    Location : Bukit Padang United
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-21

    Re: Wang vs Cinta

    Post by JYNN on Tue May 12, 2009 3:44 pm

    huhhh?? bawah jambatan?? eehh..namau laa eeh sa.. bagus2 sa tinggal d umah, kalo pilih cinta kena tinggal bawah jambatan lgi.. Sad makan kangkung tu ndak pa laa juga..tapi kalo mandi air lungkank..uhuk uhukk..ntah2 ada H1N1 eh.. pas tu nnti mau p kk ndak kan sa nek cinta jak, teda duit kin tambang..pas tu kan ndak dpt surf p sabah forum sdh sbb teda duit, so pc pun ndak dpt beli..ndak kan sa mau pakai cinta tuk surfing..nnti laa sa pikir luk..jambatan oo jambatan napa ko d bawah jambatan ni.. :thinking: (sa tetap pilih dua2) :duh:

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (`r.Lѕ) on Tue May 12, 2009 4:06 pm

    wang vs cinta......ermmm bgi sa dua2 pun penting.lau xda duit..mo mkn pa....mkn tu cinta ka.... gelak! tpi x la kita gila duit....yg penting ada keja..ok la..... :miss:

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (o.egem.o) on Tue May 12, 2009 4:25 pm

    JYNN wrote:huhhh?? bawah jambatan?? eehh..namau laa eeh sa.. bagus2 sa tinggal d umah, kalo pilih cinta kena tinggal bawah jambatan lgi.. Sad makan kangkung tu ndak pa laa juga..tapi kalo mandi air lungkank..uhuk uhukk..ntah2 ada H1N1 eh.. pas tu nnti mau p kk ndak kan sa nek cinta jak, teda duit kin tambang..pas tu kan ndak dpt surf p sabah forum sdh sbb teda duit, so pc pun ndak dpt beli..ndak kan sa mau pakai cinta tuk surfing..nnti laa sa pikir luk..jambatan oo jambatan napa ko d bawah jambatan ni.. :thinking: (sa tetap pilih dua2) :duh:


    btl 2..xkn la gara2 syg sampai sanggup kn ddk bw jambatan?
    mmg ada 2 psgn sanggup sehidup semati sampa2 mandi guna air lungkang gara2 hdp terlalu ssh.. Surprised

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (`._k: .) on Tue May 12, 2009 5:23 pm

    adik lelaki sa seorg yg pemalas...suka boros kan duit ....tdk mau simpan duit..sangat lokek.....pentingnya semua susah sgt lah utk d nasihat...masa sa dulu mc d sdkn dia gaji habis tiga hari saja d belanjakan semua....last sa juga yg dia minta duit utk belaanja balik...

    dia keja habis kan duit sampai hujung bulan teda simpan utk kelebihan masa depan pun .....
    sa selalu ckp bukan mcm ni stail mau simpan duit....kita kena keja utk pakai harian dan juga simpan sikti2 utk masa depan .....

    tapi selama dia kenal isteri dia yg skrg ini dia sudah tau mcm mana mau rancang duit...alhamdulilah akhirnya dia jadi urg yg normal juga tdk lah sangat sakit kepala sa mau pikir.....

    mmg susah juga dia mau berubah tapi dlm kes ini sa melihat cinta adalah penyebabnya .....cinta itu sangat kuat mengubah seseorg.....sa tdk menghalang masa dulu dia ada gf malah sa nasihat kan dia lg....sa galakan sbb sa tau hanya urg yg dia syg sebagai kekasih saja boleh mengubah hidupnya.....

    mmg sa akui sa mc ada kalanya membantu tapi tdklah seteruk dulu.....sa pernah banjir kan dia dgn duit supaya dia jadi baik tapi usaha sa menemui jalan buntu ....makin tdk ada duit semakin teruk dia.....

    skrg ini dia tau mcm mana pikiran yg baik.....

    kesimpualannya cinta ada lah utama....tanpa cinta hidup tdk bermakna hilang arah tujuan.....cinta buat hidup kita ada wawasan.....lain lah cita klu mmg ada duit dan terus mengurat dapat itu kehidupan yg besa saja normal .....

    duit kehidupan yg besa .....suami isteri klu bercerai berai pun akan hilang arah ada antaranya yg tdk ada hati mau cari duit lagi....byk contohnya ....cinta hilang rezeki anak2 pun tdk terurus...kasian kan .......

    kita ingat tuhan...tuhan jadi kan kita makhluk yg ada akal dan fikiran.....dia beri kita perasaan....jgn cinta kerana nafsu semuanya takan ke mana .....

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (o.egem.o) on Tue May 12, 2009 5:32 pm

    klu time couple mmg byk pki duit..
    klu single ni byk ba duit te simpan..
    tp mmg best klu psgn kita tau cr duit ba kn..ehehe..

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (`._k: .) on Tue May 12, 2009 9:11 pm

    ya lah satu rajin cari duit satu lagi mesti lah faham dan pandai mengatur kewangan bah kan .....mcm mana susah sama2 cari duit sama2 berusaha.....

    jgn lah yg sebelah pihak saja yg bersusah payah....walaupun kerana cinta dia sanggup berusaha klu langsung tdk d hargai dia akan merasa segala susah payahnya langsung tdk dhargai.....

    dia mesti merajuk lama kelamaan perasaan cinta akan bertukar menjadi hambar.....mcm mana syg pun klu langsung usaha payahnya tdk d hargai dia akan ilang juga .....

    sama2 menghargai itu yg oenting...mcm mana dit byk takan menjamin kebahagiaan 100%.....

    trust me....this is the real life...money its not everything

    Hardwork Studio
    Pegawai Waran 1
    Pegawai Waran 1

    Male
    Number of posts : 235
    Age : 68
    Location : mana2 jak ne...
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-04-21

    Re: Wang vs Cinta

    Post by Hardwork Studio on Thu May 14, 2009 2:17 am

    Muah!!

    Wang : Segala2nya didalam dunia ini yang berorientasikan materialis dan fundamental kehidupan akan memerlukan wang untuk surviving.. Semua benda, semua perkara, walhal "idea inovatif" juga mempunyai nilai wang nya secara kualitatif dan kuantitatif.. Siapa yang tidak memerlukan wang... Wang itu Raja, wang itu Kuasa, wang itu Syurga Dunia, wang itu Binasa manusia, wang itu "Human Capital". Wang yang halal maka baiklah hasilnya kepada manusia, wang yang haram akan menjerumuskan manusia kepada kepapaan dan kehinaan... Wang boleh membeli cinta yang murahan tetapi tidak akan mampu meletakkan nilai keatas Cinta yang bermaruah. Wang itu kehidupan didunia tetapi tidak di akhirat sana. Wang itu penting untuk manusia dan wajib disyukuri, akan tetapi sekiranya manusia dikuasai wang maka wang itu akan cenderung untuk membeli kepentingan manusia sehingga sanggup menggadaikan maruah, cinta, tanggungjawab, akhlak kewarasan, keluarga, penghormatan dan sebagainya. Wang dan Cinta mempunyai definisi yang berbeza tetapi saling berkaitan dalam memenuhi tuntutan kehidupan manusia.

    Cinta: Cinta kepada keluarga membawa ke syurga, Cinta kepada Tuhan ialah cinta spiritual kita sebagai seorang hamba yang hina dan penuh dosa. Cinta sesama manusia bersaudara akan membawa kepada kemuliaan. Cinta kepada alam sekitar, flora dan fauna, kehidupan aman dan damai dan cinta kepada Semuanya adalah lahir dari hati seorang pencinta yang ikhlas dan akan membawa kepada kesejahteraan. Begitu indahnya cinta, tiada ternilainya cinta, betapa hebatnya Cinta daripada Wang. Cinta kepada wanita akan membawa kepada kebahagiaan dan sebaliknya. Cintailah dengan ikhlas, sepertimana Tuhan mencintai kita hambaNYA.


    Wang vs Cinta, seimbangkan lah keperluannya di dalam kehidupan kita.

    flower peace be upon u all... God bless U all... Amen

    Cire86
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Male
    Number of posts : 2322
    Age : 30
    Location : kk
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Wang vs Cinta

    Post by Cire86 on Thu May 14, 2009 8:13 am

    affraid byk urg beridea cni topik owh affraid
    Tapuk dl la :hide:


    _________________

    Miahahaha...Lutsu gelak!

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (o.egem.o) on Tue May 26, 2009 11:27 am

    cinta n wang saling memerlukan..btl kaitu a aku punya hipotesis ni? Cool

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (`r.Lѕ) on Tue May 26, 2009 11:58 am

    mmg pun btul......lau ada cinta.xda wang..nak makan pa... Very Happy

    bgi sa sama2 penting............xkan kita lapar...nak mkn tu cinta kan.... gelak! lau cinta tu leh mkn....xpa la..kenyang jgk... gelak!

    Cire86
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Male
    Number of posts : 2322
    Age : 30
    Location : kk
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Wang vs Cinta

    Post by Cire86 on Tue May 26, 2009 4:08 pm

    Mkn tulul la Lynntut gelak!


    _________________

    Miahahaha...Lutsu gelak!

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (`._k: .) on Tue May 26, 2009 7:10 pm

    ada cinta ada bahagia :miss: ....ada duit bulih mkn kfc sama2 gelak! ada cinta ada azam yg kuat mau cari duit pasal ada sbb mau cari duit yg lebih dari biasa mau hidup bahagia sama urg tersyg...kenennn... Embarassed

    mr_satonaka_halu
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 1275
    Age : 33
    Location : b'tabur d kk
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-09-25

    Re: Wang vs Cinta

    Post by mr_satonaka_halu on Fri May 29, 2009 3:21 am

    ehmm... Smile

    scara asasnya, 2 benda ni saling b'kait rapat. tanpa slh 1, yg 1 lg xkan m'capai kesempurnaan yg d hrpkn. (slain dr Rasulullah S.A.W., ada ka lg yg sempurna d dunia ni? xda kan..)

    Dgn cinta, kita blh jd lbh b'smgt & tekad yg kuat utk m'cari duit.

    Dgn duit, kita lbh brani utk menyahut cbrn yg d namakan 'cinta'.

    Tapi, sy rs cam perlu d igtkn smula apa yg topik ni minta d awl2 muka surat, supaya ianya jd lbh menarik utk d bincangkan...

    Mana yang lebih MENGGEMBIRAKAN anda: wang atau cinta?

    :thinking:


    _________________

    Maybe





    not21
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Female
    Number of posts : 1810
    Age : 29
    Location : smwhere in kk
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-02-08

    Re: Wang vs Cinta

    Post by not21 on Fri May 29, 2009 4:54 am

    :thinking: money or love.... ehehe Very Happy both!! :wee:

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (`._k: .) on Fri Jun 05, 2009 9:38 pm

    sa masuk balik dlm topik ni....utk menghidup kan semula satu2 topik yg semakin tersadai d dlm forum ini Smile


    sa merancang utk balik ke kg pada hari raya ini ....dan sa dgn bf sa sedang kumpul kan duit utk balik ....kami berdua pernah balik ke kg tapi berlainan masa....masa tu duit kami sikit saja dan payah utk ke sana kemari...d sbb kan hal itu kami berdua nekad menyiman duit utk balik....sbb kami rancang mau jenjalan bersama kali ini dan bawa sekali parents dia bersama...saja mau kc happy Very Happy kenen....

    cinta dan wang sama penting tapi tanpa cinta wawasan utk maju seperti hambar...bukan tdk ada cuma kurang tujuan...so cinta tetap no1.... Embarassed

    Cire86
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Male
    Number of posts : 2322
    Age : 30
    Location : kk
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Wang vs Cinta

    Post by Cire86 on Fri Jun 05, 2009 9:45 pm

    tp klu x duit mcmn 2 Sad


    _________________

    Miahahaha...Lutsu gelak!

    (`._k: .)
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 524
    Age : 40
    Location : sandakan,KL,sandakan
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-04-29

    Re: Wang vs Cinta

    Post by (`._k: .) on Fri Jun 05, 2009 10:58 pm

    satu ringgit pun teda kah cire kin ko belanja sa makan gula2 Crying or Very sad

    Hardwork Studio
    Pegawai Waran 1
    Pegawai Waran 1

    Male
    Number of posts : 235
    Age : 68
    Location : mana2 jak ne...
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-04-21

    Re: Wang vs Cinta

    Post by Hardwork Studio on Sat Jun 06, 2009 2:06 am

    Very Happy sebanyak mana pun RM$$$$$..... tidak akan mampu menenangkan dan menggembirakan hati yang kekurangan cinta....

    :???: sesukar manapun kehidupan di dunia..... tidak akan dapat menghapuskan rasa Cinta itu....walau sekecil zarah pun ia....

    p/s: syukurlah ada Cinta. usahakanlah RM dengan qada dan qadar NYA... I love you

    SyaLizz
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 3947
    Age : 59
    Location : dalam lappy
    Popular :
    89 / 10089 / 100

    Registration date : 2008-12-13

    Re: Wang vs Cinta

    Post by SyaLizz on Sat Jun 06, 2009 3:07 am

    mr_satonaka_halu wrote:
    scara asasnya, 2 benda ni saling b'kait rapat. tanpa slh 1, yg 1 lg xkan m'capai kesempurnaan yg d hrpkn. (slain dr Rasulullah S.A.W., ada ka lg yg sempurna d dunia ni? xda kan..)

    Dgn cinta, kita blh jd lbh b'smgt & tekad yg kuat utk m'cari duit.

    Dgn duit, kita lbh brani utk menyahut cbrn yg d namakan 'cinta'.

    Tapi, sy rs cam perlu d igtkn smula apa yg topik ni minta d awl2 muka surat, supaya ianya jd lbh menarik utk d bincangkan...

    Mana yang lebih MENGGEMBIRAKAN anda: wang atau cinta?

    W0w..besT ni AyAt k0 br0 HaLu.nGaM beben0r.. :best:

    bGikU duA2 sAmA penTinGnyAhAtikU gUmbirA dApAt kedUa2nyA.. Smile

    Sponsored content

    Re: Wang vs Cinta

    Post by Sponsored content Today at 2:39 am


      Current date/time is Tue Dec 06, 2016 2:39 am