SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 36
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by lutau on Sat Jan 17, 2009 12:43 pm

    Betulkah sabar boleh membuat kita mampu mengawal emosi?

    Jawapannya YA, terutama saat berdepan marah, tekanan dan kegusaran. Bagaimana sabar dapat mengawal emosi, misalnya rasa nak marah? Ini beberapa penjelasan dari sudut aspek teknikalnya.

    Marah adalah sikap yang cuba dikawal oleh ramai orang, tapi masih gagal. Dengan sentiasa penyabar, Anda boleh menahan marah dari meluap keluar. Anda akan bersabar kerana Anda sedar, marah hanya akan memburukkan keadaan lalu menampakkan yang Anda orang kurang berpendirian.

    Maknanya, harga diri Anda rendah, jadi Anda tidak layak untuk dihormati hanya kerana Anda orang mudah naik marah. Bila Anda tahu ni, sudah tentu Anda menahan marah sebab Anda tak nak orang tak hormat Anda. Lama-kelamaan, Anda mampu mengawal rasa nak marah, sebab sudah tahu kesannya apa.

    Sabar membuat Anda tahan berdepan dugaan getir, misalnya saat dihimpit masalah kewangan yang teruk, ditinggalkan kekasih atau ketika ditipu. Jika Anda tak sabar, sudah tentu Anda akan bertindak sembarangan, lalu menampakkan kebodohan Anda hanya kerana tidak mengawal emosi.

    Kesannya, Anda sendiri yang akan merana berpanjangan sebab Anda merosakkan diri sendiri. Contoh terbaik, menghempas barang, menumbuk dinding, paling ekstreme, membunuh diri. Bukankah itu semua merosakkan diri sendiri hanya kerana nak melepas tekanan dari masalah?

    Bagaimana pula nak membina sikap sabar? Paling cepat dan paling berkesan, jaga kekhusyukan dalam sembahyang. Sembahyang menjauhkan Anda daripada sikap-sikap buruk, membentuk Anda menjadi orang penyabar. Lihat saja orang-orang yang menjaga kekhusyukan sembahyang, mereka adalah orang-orang penyabar.

    Cara lain, sabar boleh dibina dengan bertenang. Cool sepanjang masa, usah cepat melatah, elak bertindak melulu ketika terasa nak marah. Cara satu lagi, amalkan releksasi khususnya kawalan pernafasan. Tarik nafas dalam-dalam, lepas perlahan-lahan.

    Tutup mata, kosongkan fikiran, tenangkan minda dalam 3-5 minit, dua kali sehari. Lakukan berkali-kali setiap hari, sepanjang masa untuk mengawal marah. Bila berjaya mengawal marah, maknanya Anda dah boleh mengawal emosi Anda sendiri, bermula dari sikap sabar.

    Cool teaser


    _________________

    cheunited
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 986
    Age : 29
    Location : reaper town
    Popular :
    279 / 100279 / 100

    Registration date : 2008-12-16

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by cheunited on Sat Jan 17, 2009 6:12 pm

    bina personaliti berkarisma la ni kan :best:
    cara terbaik utk menangani perasaan marah bg aku senang seja
    tidur dan semuanya akan hilang..
    senang ba tu idea!

    l_i_g_o_n_g
    Forum Police
    Forum Police

    Male
    Number of posts : 637
    Age : 37
    Location : ldu
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-12-31

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by l_i_g_o_n_g on Sat Jan 24, 2009 10:14 am

    SABAR<<<<<<<<<<<<


    pilihan ku bah

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 29
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by (`r.Lѕ) on Sat Jan 24, 2009 10:45 am

    l_i_g_o_n_g wrote:
    SABAR<<<<<<<<<<<<


    pilihan ku bah


    jgn malu pilih lah aku twisted :miow: ermm sa lau mara.kdgn2 trus msuk bilik...bila suda sejuk.bru kuar dri bertapa .. :hide: ..tpi kdgn2 ada jgk sabar tu sush maw kawal...camana tu arr.. :hide: :tumbuk:

    l_i_g_o_n_g
    Forum Police
    Forum Police

    Male
    Number of posts : 637
    Age : 37
    Location : ldu
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-12-31

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by l_i_g_o_n_g on Sat Jan 24, 2009 11:34 am

    lynn-- wrote:
    l_i_g_o_n_g wrote:
    SABAR<<<<<<<<<<<<


    pilihan ku bah


    jgn malu pilih lah aku twisted :miow: ermm sa lau mara.kdgn2 trus msuk bilik...bila suda sejuk.bru kuar dri bertapa .. :hide: ..tpi kdgn2 ada jgk sabar tu sush maw kawal...camana tu arr.. :hide: :tumbuk:

    ------------------------------------------------------------

    macam susah plak mau jawap soalan ko ni pren...mengapa ya,,huhuhu...


    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 36
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by lutau on Sat Jan 31, 2009 8:24 am

    sabar itu separuh drpd iman... wlupun dibenci, dimaki...telan jak kepahitan...urg yg mrh, klu ditambah lg api kemarahan akan sm2 parah...caranya, slh seorg harus mengalah... :malas:

    suma urg pon penah bt silap,kan? so, klu urg lain bleh menerima kekurangan & memaafkan kesalahan kita, knp diri kita tak bleh menerimanya? apakah sukar utk memaafkan..? hurmmm... :malas:


    _________________

    lily_lady2326
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 2717
    Age : 26
    Location : di saaaaaaNa~
    Popular :
    7 / 1007 / 100

    Registration date : 2008-07-20

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by lily_lady2326 on Sun Feb 08, 2009 6:51 am

    Very Happy eya sabar ni pendamai segala em0si... Very Happy
    tiada sabar tiadalah pendamaian...

    eddy
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 455
    Age : 35
    Location : amsterdam konon...
    Popular :
    1 / 1001 / 100

    Registration date : 2009-02-16

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by eddy on Thu Feb 19, 2009 9:48 am

    L|a wrote:sabar itu separuh drpd iman... wlupun dibenci, dimaki...telan jak kepahitan...urg yg mrh, klu ditambah lg api kemarahan akan sm2 parah...caranya, slh seorg harus mengalah... :malas:

    suma urg pon penah bt silap,kan? so, klu urg lain bleh menerima kekurangan & memaafkan kesalahan kita, knp diri kita tak bleh menerimanya? apakah sukar utk memaafkan..? hurmmm... :malas:

    Begitulah maksud drp sepotong hadis nabi yg menyuruh umatya bersabar"Sabar itu separuh drp iman"Didlm al-quran terdapat lbh drp 700 ayat yg menceritakan ttg sabar.Sabar pula terbahagi kpd beberapa kategori antaranya sabar para rasul,nabi,alim dan org biasa seperti kita.agama ada menggariskan beberapa cara untuk mengawalnya antaranya dgn mengambil "wudhu"dan berdoa..

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 36
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by lutau on Thu Feb 19, 2009 1:40 pm

    kdg wlupun kita mengalah & b'sabar, keadaannya tetap sm wlupun kita tlh mencuba... hingga sabar itu membuatkan kita berubah menjadi seorg yg "memendam rasa" or jd pendiam.... :malas: mkn hati di dalam diam...meskipun di luarnya nampak seperti tiada apa2 yg b'laku.. Sad

    apa2pun, sabar jakla bah kann agar emosi tak t'belenggu oleh sangkaan yg bkn2...hehe idea!


    teaser


    _________________

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Thu Feb 19, 2009 3:00 pm

    kesabaran seseorang mmg terbatas..biar macam mn sekali pun, seseorang itu bertekad untuk sabar...tp, pd ms2 yg akan di lalui...kesabaran akan meletus tak kala 'jiwa benar2 tertekan'....

    seseorang yg sabar adalah seorg yg boleh di katakan dapat menerima segala kekurangan dalam diri sendiri malah pada org2 di sekelilingnya....namun, bila kesabaran di 'TENTANG' maka kejadian seperti 'RIBUT GREG, LETUSAN GUNUNG BERAPI, DENTUMAN NUKLEAR'.( gelak!..pancingan seja kata2 nie...)..akan berlaku....

    bg sa la, seseorang itu tidak akan dapat mengawal sabarnya sepanjang ms...mungkin tidak di tunjukkan di depan kawan2...teman2......
    keluarga...kekasih.....musuh...tp, terpendam di dalam hati......n kemungkinan menjadi pendendam, pendiam, pemusuh, prasangka, pendusta, pemaki....dnsbg...dan mungkinkah..semuanya adalah terpahat/tersimpan dalam hati sendiri...:malas:...
    mayB........yupzz....mayB..:malas:... bounce bounce


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by (o.egem.o) on Thu Feb 19, 2009 3:13 pm

    yeokok btl 2..aku sokong..

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 29
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by (`r.Lѕ) on Thu Feb 19, 2009 4:01 pm

    ya btul tu... :malas:

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by (o.egem.o) on Thu Feb 19, 2009 10:54 pm

    sabar ada bts2nya..
    klu org 2 ttp wat benda yg sama mana blh lg kita bersabar klu mcm 2 ba kn?

    luna.rosa
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 700
    Age : 34
    Location : kk
    Popular :
    313 / 100313 / 100

    Registration date : 2008-12-26

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by luna.rosa on Thu Feb 19, 2009 11:13 pm

    ndak sabar.... tahap sabar yg melampau udah.... idea! peace

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Thu Feb 19, 2009 11:31 pm

    Shocked luna..apa jd???..npa pandai melampau2....:hide:...

    s_a_b_a_r....... confused ...saaaabarrrr... confused ..

    :malas: kadang2 org yg tidak dapat menahan kesabaran walau kerana sedikit kecacatan boleh menimbulkan perasaan dingin...:malas:


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    eddy
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 455
    Age : 35
    Location : amsterdam konon...
    Popular :
    1 / 1001 / 100

    Registration date : 2009-02-16

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by eddy on Fri Feb 20, 2009 11:39 am

    Itulah hikmahnya bila kita bersabar bukan hanya emosi malah segala perbuatan yang tidak diinginkan pun dapat dielakkan ataupun dijauhi.. Smile

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by (o.egem.o) on Fri Feb 20, 2009 11:41 am

    btl2.. Cool

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 29
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by (`r.Lѕ) on Fri Feb 20, 2009 11:55 am

    sbr2 jgk.tpi klau balik2 jgk org bwt kita mcm tu..sbr pon pndai ilang..mkin kita diam..suka la dia... tampar!! :malas:

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 36
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by lutau on Fri Feb 20, 2009 11:57 am

    aku rs, klu ada konflik idea! atau ketidak-puashatian t'hdp seseorang, better bersemuka n b'ckp ngan baik, lebih2 lg jika urg tu melakukan perbuatannya b'ulang2 hingga diri kita merasa t'tekan atau ter-emosi dek sikapnya itu. so, better b'komunikasi secara face2face & jelaskan. sekurang2nya, kita takla t'beban oleh skt hati, tension, b'emosi atau sbagainya akibat dah lma memendam rasa, b'sabar kan... idea! sblom tahap kesabaran kita dah tak bleh nak kontrol lg...sblom perkara yg tak diingini t'jadi.....ermmmm :malas:

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by (o.egem.o) on Fri Feb 20, 2009 11:58 am

    lutau btl 2.. Smile

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Mon Mar 02, 2009 7:27 pm

    :malas:..sa mok tya kamu...

    DAPATKAH KAMU BERSABAR ANDAI SETIAP HARI DIA 'MENYINDIR' KAMU???


    No kesabaran terhad..kalau hati suda 'sesak n penuh' di tambah lg dengan keja yg menyelerakkan...apa, kalau di sindir setiap hari...boleh ka kita bersabar..n terima keadaan itu 'masuk telinga kanan, keluar telinga kiri'....

    mana mungkin ada manusia yg mampu 'bersabar' dalam keadaan macam 2....walau dia yg paling istimewa sekalipun...mana mungkin 'kesabaran' itu bertahan???.....:malas:....

    sedy hati bila 'mengata'...tp lg pedih jiwa bila 'di sindir'...huh..:malas:...


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    Cire86
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Male
    Number of posts : 2322
    Age : 29
    Location : kk
    Popular :
    0 / 1000 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by Cire86 on Mon Mar 02, 2009 9:06 pm

    Shocked
    dlm owh kata2 yeokok...

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 36
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by lutau on Mon Mar 02, 2009 9:31 pm

    Rosse...aku phm situasi cam ko ni..haha.....aku penah alaminya gak dan msh b'laku hingga ke hari ini. Segalanya hanyalah semata2 kerna kerja atau status jawatan. Straight to the point nya...ni kes dengki ngan jawatan la bah..kuikuikui...Puncanya ialah sbb "IRI HATI" ngan jawatan yg dipegang, pdhal jawatan yg di-jeles-kannya tu pun bknla jawatan yg TINGGI sgt p0n..kakaka,,,tp, bginilah lumrah manusia yg tak senang tinguk urg lain senang. Golongan yg camni mmg suka mencari kesalahan urg lain wlupun perkara tu hal remeh-temeh. Malah golongan seperti ini pndai bersikap "talam 2 muka" tau..haha.. ko tau Rosse, yg DENGKI ngan aku tu pun dah umur 40-an, haha... Mmg sadis...dan klu tak "thn2 tukul", dah lma aku berhenti or pindah keja tmpat lain. Aku dlu pd mulanya penah fed-up & rs nak pindah jak. Tp, aku sntiasa bepikir & tnya diri aku.."eh, napa aku perlu bt bgitu kerna dia seja? aku keja utk dpt rejeki halal bah..bkn aku minta kc mkn ngan urg camtu", kan? dan lg, aku pikir knp aku harus mengalah hanya kerna semua itu? klu pun aku pindah tmpt lain, b'makna aku menyerah kalah...huh..klu pindah tmpt lain pun sm juga..kan?"

    so, dr situ aku kuatkan semangat dan berusaha mempelajari selok-belok ttg keja.. aku fokuskan matlamat utk mencapai kemajuan dlm kerja.... bg aku, tiap satu sindiran ataupun teguran dr mereka aku anggap sebagai satu teguran membina yg membakar semangat aku.. aku rajin ikut kursus ttg kerja.. dan semakin lma byk ilmu aku perolehi & aku jd kan suma itu sebagai "senjata" utk aku gunakan apabila aku "diserang"..idea! malah, jika ada ketidak-puashatian, aku tak teragak-agak b'semuka ngan urg tu & b'tnya serta mendengar dr mulut urg tu sndiri..bg aku, "berani kerana benar......" so, teda sbb utk aku nak takut utk b'semuka & b'bicara ngan urg tu secara b'depan. So, masing2 puas hati, kan? Pendam pun tak guna sbb pegi opez pun hari2 mmg nampk muka durg. Yg penting aku still respek durg atas sbb mereka lebih tua dr aku & kerana pengalaman durg dlm bidang keja mmg tak dnafikan lg. Tp, bkn b'makna durg "b'pengalaman" maka durg bleh bt suka2 kat freshie kan...seharusnya merekalah yg blh m'berikan contoh yg baik & menurunkan ilmu pengetahuan setelah b'sara kelak. apa daaaaa...

    Ermmm...setakat ni alhamdulillah...berkat kesabaran & usaha segalanya b'jln ngan baik. Sekurang2nya aku tak lg di"pandang rendah"...tp, bknla aku b'maksud kita ingin dihormati atau m'hrpkan sesuatu yg lebih... bg aku, aku bt keja kerna tggjwb & semestinya rejeki yg halal dr pekerjaan yg kita lakukan selain keperluan dlm hidup. Sekurang2nya kita dihargai atas hasil kerja yg kita lakukan ngan penuh keikhlasan dan tanggungjawab. Apa urg nak kata, pedulikanla...lantakla....yg penting, aku tak kacau urg..tak bz body hal urg...haha...biarpun ada pihak ketiga yg menyampai2 idea! berita kurang enak kat kita, aku tak penah amik hati or nak maki2 urg tu....biarla....durg punya mulut yg mengata/menyindir, durgla yg tanggung kan.. Mmg btl la kdg rs "skt hati" dlm keadaan camtu smpai bleh bkin mood keja pun ilang, tp bg aku sndiri yg penah alami ni, aku berpendirian "biarkanla.....sbb bila urg lain menyindir/mengata ttg diri kita, sesungguhnya perkara yg dia katakan itu akan "terkena" balik ngan urg tu atau benda tu akan KISAS ngan urg tu.."

    So, Rosse..aku tak minta ko bt seperti yg aku lakukan ni. Cuma, apa yg aku hrpkan biar apapun situasi brutal yg ko sdg hadapi itu, ko jgn lemah semangat ngan "kata2" urg seperti tu suma...jgn biar situasi menguasai mood ko..jgn smpai jd "pikiran" sm ko kerna kelak ko gak yg akan down..kan lebih baik ko b'semuka ngan urg yg sindir2 ko tu..tnya dia, apa sbnrnya yg dia mau? apa tujuan dia bt tu suma? sbb apa? tak puashati or iri hati? klu skali dua dia menyindir, its oke & msh bleh trima mgkin..tp, klu dah "malar" aikna...mesti ada samting wrong tu. Klu aku, dah lma aku face2face ngan dia..haha!

    Oke Rosse, "berani kerna benar"...ko kumpulkan sgala kekuatan yg ko ada agar suatu hari nnt kekuatan ko itu akan menjadi senjata bt ko..........don't let urself down & trust me....u can do it babe!

    Yg penting ada pawaruttt, sgalanya akan oke cheers kakaka..


    _________________

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 36
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by lutau on Mon Mar 02, 2009 10:10 pm


    Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya:

    Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu saling benci membenci, dengki mendengki dan sindir menyindir. Jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Haram seseorang Muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga hari lamanya. [Bukhari & Muslim]

    Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:

    Janganlah kamu berbicara dengan ucapan yang buruk, janganlah kamu sindir menyindir, janganlah kamu memperdengarkan khabar orang lain dan janganlah sebahagian kamu menjual atas jualan sebahagian yang lain. Sementara itu, jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. [Bukhari & Muslim]

    Diriwayatkan daripada Abu Ayub al-Ansari r.a katanya:

    Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Haram bagi seseorang muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga malam, apabila keduanya bertemu saling memalingkan mukanya. Sementara itu, yang terbaik di antara keduanya adalah mereka yang mula mengucapkan salam. [Bukhari & Muslim]


    _________________

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Tue Mar 03, 2009 8:00 pm

    eya sis........:malas:....keinginan untuk memaafkan n memahami serta cuba memenuhi 'pandangan' orang2 nie sememangnya ada....tp, aku tidak dapat menahan perasaan 'terasa...tersangat terasa'...

    bila di layan, macam sengaja untuk tidak dengar......tp bila di biarkan...kedengaran la ayat2 sinis n sindir dr mulutnya..mmg sakit hati.....tp bersabar...tp...tp..sampai bila??.....tk kn perasaan boleh di tahan sepanjang masa??...tk kn mata n telinga di biarkan untuk melihat n mendengar setiap bait2 kata yg 'melemaskan' perasaan...mengapa??...mengapa dia sendiri tidak cuba untuk memahami org sekeliling???...

    sakit hati...sangat2 sakit hati...kenapa suka menyindir???...sengaja lg 2...geram n ingin seja melawan tp, untuk apa??....untuk buat dia terus 'menyindir'..???...tp, kenapa??..kenapa kalau di biarkan ia terus berterusan???...MENYUSAHKAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    kita boleh bersabar...tp kenapa dia tidak mampu untuk 'menutup' mulutnya??....:malas:..huh....tensen betul.....


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    Sponsored content

    Re: Motivasi : Bagaimana Sabar Boleh Mengawal Emosi

    Post by Sponsored content Today at 6:20 pm


      Current date/time is Wed Aug 24, 2016 6:20 pm