SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Motivasi : Kecil Hati

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Motivasi : Kecil Hati

    Post by lutau on Sat Jan 17, 2009 5:45 pm

    Adakah Anda seorang yang sangat sensitif, cepat terasa, cepat marah-marah, cepat merajuk?

    Itu tandanya Anda seorang yang berkecil hati, seorang yang perasa. Sesiapa jua ada sikap ni, namun cara mengawalnya berlainan bagi setiap orang.

    Ada yang tahan, ada yang tak tahan. cabarannya adalah, bagaimana nak membuat orang yang tak tahan ni supaya tahan.

    Biasanya, rasa kecil hati timbul bila Anda disindir, dimaki, dimarah, disergah atau ditegur dengan suara tinggi. Bagaimana cara mengatasi sikap suka berkecil hati?

    Ingatkan diri.
    Perlu beritahu diri Anda sendiri supaya berfikir positif selalu. Bila Anda layan rasa kecil hati lama-lama di fikiran, itu maknanya Anda dah dirasuk emosi-emosi negatif. Ketika itu berbagai emosi negatif timbul. Paling senang, marah. Kesan? Bergaduh.

    Serap teguran.
    Jika Anda ditegur, dimarah atau disindir, itu maknanya ada sikap atau perbuatan Anda tak disukai walaupun Anda rasa selesa dengan sikap sekarang ini. Kena kaji suasana, kena ubah ikut kesesuaian di mana Anda berada. Tandanya, akhlak masih ada yang belum OK.

    Niat.
    Ketika Anda ada bersama orang lain yang tak pernah Anda jumpa atau yang Anda tak berapa senang, letak niat di hati Anda mahu berbaik dengan orang tu.

    Sebab, apa yang ada di hati, akan segera ditangkap oleh minda. Lalu, minda menerbitkan gelombang tenaga yang akan bergetar lalu meresap masuk ke minda orang lain di sekeliling Anda. Proses ini berlaku sekelip mata, bahkan sepanjang masa, selagi Anda masih bernafas.

    Bila dah masuk, serta merta ia akan ditafsir lalu turun ke hati mereka pula. Hati mempengaruhi sikap. Sikap melambangkan hati. Inilah penerangan tentang kuasa niat dan bagaimana ia berfungsi.

    Bila niat baik, maka baiklah kita dengan orang tu. Mudah dia senang dengan kita, jadi kurang dia nak menyindir, marah-marah atau yang menyebabkan kita kecil hati. Mencegah lebih baik dari mengubat.

    Maafkan, lupakan, teruskan.
    Jika Anda rasa kecil hati, marah atau geram, usah di simpan lama-lama.

    Maafkan saja. Lepas tu, lupakan. Kemudian, terus memajukan diri dalam pelajaran, kerjaya, keluarga, perniagaan. Sebab, suka layan rasa kecil hati hanya perbuatan membuang masa.


    Sad :malas: Basketball lol! Muah!! teaser


    _________________

    cheunited
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 986
    Age : 30
    Location : reaper town
    Popular :
    279 / 100279 / 100

    Registration date : 2008-12-16

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by cheunited on Sat Jan 17, 2009 5:56 pm

    lutau wrote:
    Maafkan, lupakan, teruskan.
    Jika Anda rasa kecil hati, marah atau geram, usah di simpan lama-lama.

    Maafkan saja. Lepas tu, lupakan. Kemudian, terus memajukan diri dalam pelajaran, kerjaya, keluarga, perniagaan. Sebab, suka layan rasa kecil hati hanya perbuatan membuang masa.


    Sad :malas: Basketball lol! Muah!! teaser

    org putih cakap get set..let it go :best:

    lily_lady2326
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 2717
    Age : 26
    Location : di saaaaaaNa~
    Popular :
    7 / 1007 / 100

    Registration date : 2008-07-20

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by lily_lady2326 on Sun Feb 08, 2009 7:42 am

    Sad sy mgaku sy seorang yg suka berkecil hati~

    Smile tapi apa yg penting fikiran haruslah positif... :best:

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by lutau on Sun Feb 08, 2009 11:24 am

    yeah..ur rite lily lool itu satu naluri yg normal bg kaum perempuan kerna, perempuan didorongi oleh 9 emosi & 1 akal... idea!


    _________________

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by (`r.Lѕ) on Sun Feb 08, 2009 11:39 am

    cheunited wrote:
    lutau wrote:
    Maafkan, lupakan, teruskan.
    Jika Anda rasa kecil hati, marah atau geram, usah di simpan lama-lama.

    Maafkan saja. Lepas tu, lupakan. Kemudian, terus memajukan diri dalam pelajaran, kerjaya, keluarga, perniagaan. Sebab, suka layan rasa kecil hati hanya perbuatan membuang masa.


    Sad :malas: Basketball lol! Muah!! teaser

    org putih cakap get set..let it go :best:


    Smile sa pun pena sakit hati.tpi bila org minta maaf.sa akan maafkan.. Smile Embarassed

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by lutau on Sun Feb 08, 2009 11:48 am

    memaafkan adalah satu terapi yg terbaik untuk hati agar kehidupan menjadi lebih tenang dlm menghadapi apa jua situasi perhubungan...ia juga merupakan salah satu ciri2 ataupun sifat seseorg yg ikhlas dlm dirinya.


    _________________

    lily_lady2326
    Sabahan Addict!
    Sabahan Addict!

    Female
    Number of posts : 2717
    Age : 26
    Location : di saaaaaaNa~
    Popular :
    7 / 1007 / 100

    Registration date : 2008-07-20

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by lily_lady2326 on Tue Feb 10, 2009 6:19 am

    Smile eya... wanita mudah berkecil hati tapi lebih mudah lagi untuk memaafi...

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by lutau on Mon Feb 16, 2009 10:11 pm

    iya...btul tu lily prawn Smile

    wlupun aku penah disakiti hingga aku merasa kecil hati smpai memakan hati, Crying or Very sad tp aku tak menyimpan rs dendam ataupun benci pd mereka.. :malas: malah aku telah melupakan suma itu Sad


    _________________

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Mon Feb 16, 2009 10:15 pm

    Sad sa mmg seorang gadis yg sangat 'BERKECIL HATI'.... Crying or Very sad


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by (o.egem.o) on Mon Feb 16, 2009 10:17 pm

    yeokok sm la..
    aku pn cpt terasa ni..
    tp xda sapa pn tau..haha

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Mon Feb 16, 2009 10:21 pm

    pale sama ka en.pengsem..rupanya ada jg jejaka yg mengaku dirinya cepat terasa....tp, bila sa berkecil hati...sa 'MEMENDAM'....xpa...biar sa seja yg 'MERANA' janji urg2 di sekeliling sa ndak terasa.....yg penting durg bahagia..kerana...bg sa..kebahagiaan kawan2 sa adalah satu kebanggaan pd diri sa..idea!


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    (o.egem.o)
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 4063
    Age : 31
    Location : d mana2 aku sll stay d c2 la..
    Popular :
    50 / 10050 / 100

    Registration date : 2009-01-28

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by (o.egem.o) on Mon Feb 16, 2009 10:23 pm

    aik..sm plak kita ni a..
    aku pn mcm 2..tp aku ndak wat diri ku menderita..
    cuma wat sebagai pemakin utk jd lbh baik lg..

    Sponsored content

    Re: Motivasi : Kecil Hati

    Post by Sponsored content Today at 2:28 am


      Current date/time is Sun Dec 11, 2016 2:28 am