SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Info agama : Bahaya Pandang MeManDang.

    Share

    yeokok_rosse@nanacey
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 10742
    Age : 68
    Location : keY keY lanD belOw da wiNd
    Popular :
    88 / 10088 / 100

    Registration date : 2008-11-11

    Info agama : Bahaya Pandang MeManDang.

    Post by yeokok_rosse@nanacey on Mon Jan 19, 2009 2:44 pm

    ~~petikan nie sa copy paste dr seorang kwn fs sa....so, renung2kan la.....

    Pernah dengar lagu ni ,Cik Siti Nurhaliza yg nyanyi dengan Datuk S.M Salim
    Menjeling-menjeling kau menjeling mata kita sama memandang , bercakap , bergurau dan bermesra ?..(sorrylah tak tahu nak sambung liriknya he?he?)

    Sebenarnya nak cakap pasal mata ni yelah bahaya pandang memandang.
    Dari mata turun kehati dan bila sampai ke hati orang yang tidak beriman maka hancurlah dirinya ke lembah kemungkaran akibat dari godaan syaitan yang maha dahsyat.Dan jika dari mata turun ke hati orang yang beriman ?..insyaallah tepuk dada iman ditanya.Jika keimanan mengatasi segalanya maka langkahnya betul ,maksiat di tolak keredhaan di cari.Ketahuilah bahawa syaitan itu adalah musuh kamu yang amat nyata .

    Maka sebagai muslimin dan muslimat mari kita berusaha untuk meninggalkan pandangan mata yang berlebihan.Walaupun ianya mungkin kita rasakan perkara yang remeh tapi ketahuilah setiap larangan Allah itu ada hikmah dan rahsia yang tersembunyi di sebaliknya. Sesungguhnya sesiapa yang meninggalkan pandangan yang berlebihan akan di kurniakan hati yang khusyuk ,dan dengan adanya hati yang khusyuk maka lahirlah tawaduk , berlandaskan perasaan rendah diri sebagai hamba serta mula menginsafi diri berusaha mencari keredhaanNya dengan mengejar suruhanNya dan melempar jauh laranganNya.

    Firman Allah ,
    Bermaksud ; ?Katalah kepada orang-orang lelaki yang beriman hendaklah mereka menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan mereka kerana yang demikian adalah lebih suci bagi mereka.Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang mereka perbuat .Dan katakanlah pada perempuan-perempuan yang beriman ,hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka dan jangan mendedahkan perhiasan mereka?
    An-Nur :30-31.

    Rasulullah SAW bersabda:
    Bermaksud : ?Pandangan itu panah yang beracun dari panah-panah iblis .Oleh itu barang siapa yang meninggalkan pandangan yg berlebihan kerana takut dari seksa Allah serta iman maka ia akan memperolehi kamanisan iman dalam hati?
    Berkata Nabi Isa as: ?Takutlah kamu sekalian pada pandangan kerana sesungguhnya ia dapat menumbuhkan syahwat di dalam hati dan cukup menimbulkan fitnah (godaan) kerana pandangan itu?

    Nabi Sulaiman a.s berkata kepada puteranaya:
    Hai anakku !Berjalanlah di belakang harimau dan ular-ular besar yang mempunyai warna hitam dan janganlah kamu berjalan di belakang seorang perempuan.
    "Ilmu iTu pembuka segala amal"

    pesanan buat diri saya
    "Wahai saudaraku jadilah engkau org yg selalu di sifati dgn kebaikkan ,dan jgn menjadi org yg hanya boleh menerangkan kebaikkan-kebaikkan sahaja"


    _________________
    http://yeokoklife.blogspot.com/


    Contact yeokok


    ~~the FutUre bElonGs tO tHosE wHo bElieVe In thE BeautY Of thEir DreamS~~


    Send IM

    l_i_g_o_n_g
    Forum Police
    Forum Police

    Male
    Number of posts : 637
    Age : 37
    Location : ldu
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-12-31

    Re: Info agama : Bahaya Pandang MeManDang.

    Post by l_i_g_o_n_g on Sat Jan 24, 2009 9:25 am

    hwheheh....senang jak ba ni...setiap manusia di berikan akal dan nafsu...jadi...bila pandangan tu turun ke hati...terpulang la pada kita..atau pun tindakan luar kawal...ianya masuk ke>>akal or nafsu...klu iya nya masuk ke akal,...insyALLAH...baik..but..nafsu>>ANDA TAHU SENDIRI..hehhe

    tapi jgn silap...nafsu yg memasuki akal...adalah baik...daripada nafsu yg berdiri sendiri atas namanya sendiri..heheh////semoga anda paham....

    from..ketua kg biru..hehe

    eddy
    Laftenen
    Laftenen

    Male
    Number of posts : 455
    Age : 36
    Location : amsterdam konon...
    Popular :
    1 / 1001 / 100

    Registration date : 2009-02-16

    Re: Info agama : Bahaya Pandang MeManDang.

    Post by eddy on Fri Feb 20, 2009 9:44 am

    Biasa kita dengar kata2 ini "dari mata jatuh ke hati"begitulah permulaan kepada terjadi sesuatu yg tidak diinginkan.Mula2 pandang memandang lps 2 bertelefon lps 2 lg keluar dating akhirnya terlanjur....Puncanya mata heiyou

    (`r.Lѕ)
    Sabahan Welcomer
    Sabahan Welcomer

    Female
    Number of posts : 7712
    Age : 30
    Location : Atas Pokok Tarap.ekekek..
    Popular :
    90 / 10090 / 100

    Registration date : 2008-10-21

    Re: Info agama : Bahaya Pandang MeManDang.

    Post by (`r.Lѕ) on Fri Feb 20, 2009 10:19 am

    Firman Allah ,
    Bermaksud ; ?Katalah kepada orang-orang lelaki yang beriman hendaklah mereka menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan mereka kerana yang demikian adalah lebih suci bagi mereka.Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang mereka perbuat .Dan katakanlah pada perempuan-perempuan yang beriman ,hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka dan jangan mendedahkan perhiasan mereka?
    An-Nur :30-31.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    dri mata turun ke hati...mmg btul pepatah tu.... Evil or Very Mad
    tpi waspada...bila memandang....jgn trlalu tenung mata.... Wink
    klau org pandang2...pura2 la tgok tmpat lain..ada makna tu.. Razz

    Smile YA" ALLAH, berilah aku akan keimanan yang sebenar benarnya,
    serta keyakinan yang tiada kekufuran sesudahnya.Dan berilah aku akan kerahmatan yang dengannya aku dapat mencapai kemuliaan karamahmu di dunia dan akhirat..... tongue

    Sponsored content

    Re: Info agama : Bahaya Pandang MeManDang.

    Post by Sponsored content Today at 12:00 am


      Current date/time is Fri Dec 09, 2016 12:00 am