SABAH

...SELAMAT DATANG...

Selamat datang ke forum sabahan.bigforumpro.com
Selain daripada berforum di sini, komuniti ini juga aktif dalam outing di luar.

Mulaakan Topik Forum Anda hari ini untuk mendapatkan feedback daripada user lain.
SABAH

Komuniti Sabah - Negeri Dibawah Bayu

SELAMAT DATANG KE SABAHAN.BIGFORUMPRO.COM BERFORUM UNTUK MENGUPAS PERSOALAN DAN SEGALA MASALAH YANG ANDA HADAPI BERSAMA-SAMA DENGAN RAKAN ONLINE SABAHAN. TEMUI PENYELESAIAN PERSOALAN ANDA MELALUI INTERNET.

    Tips menyesuaikan diri

    Share

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Tips menyesuaikan diri

    Post by lutau on Tue Jan 20, 2009 3:52 am

    Aku mo share-kan artikel ni ngan kamu d sni..iaitu, ttg tips utk menyesuaikan diri dengan keadaan, orang sekeliling dan persekitaran baru tanpa perlu ada tekanan emosi sebaliknya, dengan kerelaan hati.

    1. Maafkan
    Pada malam sebelumnya, maafkan semua orang, lupakan kesalahan-kesalahan mereka (lupakan habis!) dari dulu sampai sekarang. Teknik ini mencuci hati dari fikiran negatif, emosi-emosi negatif lalu mengelak Anda dari tertekan saat berjumpa dengan persekitaran baru.

    Ia adalah rahsia komunikasi magnetik, di mana hati yang bersih menarik sesiapa jua supaya jadi senang bila berhampiran dengan Anda. Masalah kebanyakan orang, mereka susah nak jadi pemaaf.

    2.Niat
    Mulakan dari niat. Pasang niat dalam hati yang Anda mahu berbaik dengan mereka. Kita adalah apa yang kita fikirkan.

    3. Salam
    Ucap salam perkenalan atau bertanya khabar, beritahu nama Anda sambil berjabat tangan. Pamerkan wajah energetik, pandang terus ke mata.

    Hanya mata orang tu bukannya meliar ke bibir, hidung, kening, rambut atau dagu. Anda akan diragui bila berbuat begitu di mana bola mata Anda ‘menjelajah’ ketika pertama kali bertemu.

    Lebih lihat terus ke matanya saja sambil mempamerkan wajah yang tampak yakin, yang relaks, steady, be in control.

    4.Analisa
    Analisa orang sekeliling tu dulu, cemana mereka, perwatakan mereka, air muka, cara diorang bercakap, pandangan mata, bahasa badan yang mereka tunjukkan. Kemudian, sesuaikan diri Anda dengan mereka.

    5. Bersedia.
    Sedia memperkenalkan diri, beritahu sedikit latar belakang, asal Anda, pekerjaan dan umur.

    6. Buka Cerita.
    Buka cerita tentang cuaca, isu semasa. Jangan berlagak yang Anda tahu banyak perkara, cukup sekadar membuka topik untuk menghangatkan suasana.

    7. Buang Sangkaan Buruk.
    Elak sangkaan buruk dan yang negatif masuk di fikiran ketika berkenalan dengan orang sekeliling yang baru dan persekitaran baru. Anggap mereka ada ciri-ciri positif dan yang baik dalam diri masing-masing.

    8. Rajin
    Perlihatkan mereka kerajinan Anda, rajinkan diri membantu apa yang patut, murah berkongsi buah fikiran dan ambil bahagian dalam apa jua yang mereka lakukan. Murah dengan senyuman dan bercakap dengan tone suara yang normal, tak terlalu kuat dan tak terlalu perlahan.

    9. Buat Mereka Ketawa.
    Pergaulan menjadi lebih indah, lebih berseri bila di-selitkan lawak jenaka, cerita lucu dan gelak ketawa. Buat mereka ketawa, biar sampai pecah perut. gelak!

    Bila mereka boleh ketawa bersama Anda, maknanya mereka dah menerima kehadiran Anda! teaser

    So, camna... rs2 bleh d ikut kah tips2 ni arr...


    _________________

    mr_satonaka_halu
    Forum Addicted
    Forum Addicted

    Male
    Number of posts : 1275
    Age : 33
    Location : b'tabur d kk
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-09-25

    Re: Tips menyesuaikan diri

    Post by mr_satonaka_halu on Tue Jan 20, 2009 7:29 am

    confused blh jg ni sis... kalo pun x blh ikut suma... ikut jak la dlu skit2... Cool

    :thinking:


    _________________

    Maybe





    dY4H
    Laftenen
    Laftenen

    Female
    Number of posts : 383
    Age : 30
    Location : Lahad Datu
    Popular :
    500 / 100500 / 100

    Registration date : 2008-11-15

    Re: Tips menyesuaikan diri

    Post by dY4H on Tue Jan 20, 2009 8:50 am

    Very Happy cam na mo kasi ktawa sampai pcah prut ni?????? Sad

    lutau
    Kapten
    Kapten

    Female
    Number of posts : 1619
    Age : 37
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-07-12

    Re: Tips menyesuaikan diri

    Post by lutau on Tue Jan 20, 2009 9:09 am

    dhiyah gelak! maksud dia tu...ktawa ble kc pecah tu lemak2 yg bekrim & dsukai ramai d perut tu bah..wakakak gelak! coba ko ktawa brabis..begegar ka perut ko?? teaser nananaa...klu perut ko begagar tu tandanya lemak2 d perut mo pacah lah tu...wakakakakk gelak!


    _________________

    l_i_g_o_n_g
    Forum Police
    Forum Police

    Male
    Number of posts : 637
    Age : 37
    Location : ldu
    Popular :
    100 / 100100 / 100

    Registration date : 2008-12-31

    Re: Tips menyesuaikan diri

    Post by l_i_g_o_n_g on Sat Jan 24, 2009 9:16 am

    benda yg baik hendaklah di sukung dengan pernyataan yg baik,,heheh

    Sponsored content

    Re: Tips menyesuaikan diri

    Post by Sponsored content Today at 12:01 am


      Current date/time is Fri Dec 09, 2016 12:01 am